وکالت از جمله مشاغل مهمی است که برای دادخواهی می تواند بهترین و کوتاهترین راه ها را در مقابل شاکیان و متهمان قرار دهد. این شغل نیازمند شناخته شدن است. اگر به نزدیکی های اداره دادگستری سر بزنیم متوجه جمع زیادی از دفاتر وکالت می شویم. هر یک از وکلا دارای پتانسیل ها، توانمندی ها و قدرت بیان متفاوتی هستند. در این بین برخی ویژگی های شخصیتی دیگر نیز موجب ایجاد تمایز و تفاوت در میان وکلا می شود.

از جمله ویژگی هایی که میان وکلا تفاوت ایجاد می کند، داشتن خط زیباست. به طوری که وکلا هر روز باید نامه های زیادی را به نمایندگی از موکلین خود به محاکم قضایی تحویل دهند. بنابراین خوش خط بودن لازمه نوشتن نامه های اداری مهم است. علت تاکید بر این ویژگی را می توان در موارد زیر شرح داد:

رساندن پیام موکل به محاکم قضایی

وکیل به عنوان نماینده موکلان می باشد که این موکلان ممکن است شاکی و یا متهم باشند. اگر موکل شاکی است که باید شکایت خود را به گونه ای تنظیم کند تا دادگاه مطابق با نوشته های وی برای صدور رای حاضر شود. در عین حال ارائه مستندات همراه با نامه های مکتوب نیز ضرورت دارد. همچنین اگر موکل متهم است، باید وکیل بتواند به نحو احسن از وی حمایت کند و دفاعیات وی را به شکل مکتوب به دست دادگاه تصمیم گیری برساند.

در این صورت صدور حکم با استناد به مکتوبات وکیل انجام می شود. حال تصور کنید وکیل از خط زیبا هیچ بهره ای نبرده است و تمامی نامه های موکل را با خطی ناشکیب و بهم ریخته به دادگاه تحویل می دهد. در این صورت خواننده‎ی نامه ها، با دیدن این دست خط فوری نامه را کنار می گذارد. در نتیجه به عمق پیام و متن آن پی نمی برد و پیگیری عدالت به خوبی انجام نمی شود و چه بسا در رویه دادگاه مشکلاتی نیز ایجاد شود.

برقراری ارتباط با موکل

بسیاری از موکلان فرصت کافی برای برقراری ارتباط با موکل را ندارند. در این صورت ترجیح می دهند تا وکیل تمامی احضاریه ها، دادخواست ها و نتایج جلسات دادگاه را به صورت مکتوب برای آنها ارسال کند. از سوی دیگر به دلیل پیچیدگی قانون حقوقی کشور و نامفهوم بودن برخی از جملات، موکلان تمایل زیادی به دریافت مستقیم نامه های دادگاه ندارند و از وکیل میخواهند تا نتایج و نامه های واصله از دادگاه را برای آنها به نثر سلیس تغییر دهد و نامه جدید را برای آنها ارسال کند.

با این اوصاف لازم است تا وکیل از خط زیبایی برخوردار باشد تا بتواند تمامی آنچه که لازم است را به موکل منتقل کند. تصور کنید وکیل خط ناخوانا و نامرتبی دارد، در این صورت موکل از خواندن نامه ها باز می ماند. در نتیجه پیام اصلی منتقل نمی شود و حتی ممکن است برخی از پیغام های دادگاه را اشتباه متوجه شود و از پیگیری و مراجعه به دفتر وکالت خودداری کند.

داشتن امضای زیبا

وکیل از آن دست افرادی است که در طی روز با نامه زیادی سر و کار دارد که باید آنها را تایید و امضا کند. برای یک وکیل داشتن امضای زیبا اهمیت زیادی دارد زیرا تمامی نامه هایی که توسط وکیل امضا می شوند، اهمیت قضایی و اداری زیادی دارند که بنابراین وجود یک امضای زیبا در پای آن مهم می شود. در کنار امضا یک وکیل می تواند از مهر اختصاصی خود نیز استفاده نماید و مهر خاص و زیبا هم در کنار امضا ارزش کار او را دو چندان میکند. بنابراین خط خوش و امضای زیبا از ابزارهای لازم برای شغل وکالت محسوب می شود و بهتر است اگر هنوز به این موضوع اهمیت نداده اید تفکرتان را تغییر دهید.

3/5 - (2 امتیاز)