کودکانی که تازه نوشتن را شروع می کنند اغلب بد خط هستند. دست خط بد برای معلمان و مربیان آزار دهنده است و اکثر معلم ها از دست خط بد دانش آموزان شکوه دارند. اما بد خطی دانش آموزان و کودکان دلایل زیادی دارد که والدین و مربیان باید تمامی این دلایل را بشناسند. در واقع خوش خطی را باید از سنین کودکی به فرزندان و دانش آموزان آموخت. در غیر اینصورت بد خطی یکی از عادتهای جدا نشدنی کودک می شود که در بزرگسالی به سختی تغییر می کند. بنابراین لازم است در همان دوران کودکی خوش خطی را به فرزندان خود بیاموزیم.

علل بدخطی دانش آموزان

دلایل بدخطی دانش آموزان متعدد است که در زیر به برخی از مهمترین آنها می پردازیم:

مهارت های شخصیتی کودکان

عوامل مربوط به دانش‌آموزان شامل مهارت ها و استعدادهایشان در خوش خطی است. برخی از کودکان به طور ذاتی استعداد و مهارت خوش خطی را دارند. این دست از کودکان دارای ویژگی هایی از قبیل برخورداری از رشد ذهنی کافی، داشتن انگیزه کافی، داشتن علاقه کافی، توانایی ایجاد هماهنگی بین چشم و دست، توانایی تطبیق بدن با فضای اطراف و … هستند. تمامی این ویژگی ها موجب می شود تا کودک بتواند بهتر بنویسد. تمامی کودکان دارای این ویژگی ها نیستند و به همین دلیل است که بد خط می نویسند.

داشتن سلامت جسمانی کامل

برخی از کودکانی که سلامت جسمانی کاملی ندارند، نمی توانند به خوبی بنویسند. حتی در برخی از کودکان ممکن است به دلیل وقوع یک حادثه برای آنها، دچار اختلال نوشتن شوند. برای مثال شکستن یا آسیب دیدن دستی که با آن می نویسند، پس از مدتی باعث بد خط شدن کودکان می شود. اگر کودک به آسیب مغزی مبتلا باشد، نمی تواند بین دست و فرمان مغز ارتباط برقرار کنند.

داشتن فعالیت با دستی که می نویسند

میزان فعالیت کودک با دستی که با آن می نویسند نیز یکی از عوامل بدخطی است، کودکانی که فعالیت کمتری با دستهایشان انجام می دهند اغلب بد خط هستند.

این مطلب را از دست ندهید ( نقش معلمان در خوش خطی دانش آموزان )

نحوه به دست گرفتن قلم

برخی از کودکان عادت دارند که قلم خود را در زمان نوشتن محکم دست بگیرند و بر روی کاغذ فشار وارد کنند. همین کار باعث می شود تا در زمان نوشتن، تعادل آنها بهم بریزد. همچنین اگر کاغذ یا دفتر هم بد قرار بگیرد، باز هم در نحوه نوشتن کودک مشکل ایجاد می کند و باعث بد خط شدن کودک می شود. نزدیک کردن بیش از اندازه سر به کاغذ هم می تواند باعث بدخطی شود. اگر زاویه قرار گرفتن دفتر مناسب نباشد، نوشته ها کج می شوند.

ناتوانی در جهت یابی صحیح

اگر کودکان نتوانند رابطه فضای بالا، پایین، چپ و راست را تشخیص دهند، قادر به نوشتن صحیح هم نیستند. زیرا هر یک از حروف با توجه به خطوط، بالا و پایین می شوند و هیچ کدام در یک راستا قرار نمی گیرند. بنابراین کودکان باید بتوانند این جهت ها را بخوبی تشخیص دهند. حروف کوچک و بزرگ هم شبیه به یکدیگر نیستند. در واقع برخی از کودکان در تشخیص این تفاوت ها ناتوان هستند و به همین دلیل بد خط می نویسند.

ناتوانی در فاصله گذاشتن میان کلمات

اگر دانش آموز یا فرزند شما نتواند میان کلمات یا حروف فاصله مناسب را بگذارد، به بدخط شدن او می انجامد. برای برخی از حروف باید نیم فاصله گذاشت. در حالی که برخی دیگر از کلمات به فاصله کامل نیاز دارند. اما برخی از کودکان کلمات و حروف را به صورت پیوسته می نویسند و همین باعث بدخطی نوشته های آنها می شود.

سرعت نوشتن

اگر مدام به کودکان خود فشار وارد کنید که تکالیف درسی خود را سریعتر انجام دهند، موجب می شود تا کودک در زمان نوشتن عجله بیشتری کند. عجله کردن هم به مرور زمان باعث بدخطی کودک می شود. در واقع نوشتن باید با آرامش انجام شود.

امتیاز خود را ثبت کنید