آزمون خوشنویسی با خودکار شماره 21 در مرداد ماه سال 96 برگزار شد و طبق روال همیشه متونی انتخاب شد و شرکت کنندگان مجاز به انتخاب یکی از این متون به دلخواه خود بوده و با دست خط خود در آزمون شرکت نمودند. عوامل متعددی در کسب امتیاز نقش دارد که می توان به ترکیب زیبا و نوشتن صحیح حروف و کلمات اشاره کرد.

متن های انتخاب شده برای آزمون شماره 21

—–در نگاهت همه‌ی مهربانی‌هاست . قاصدی که زندگی را خبر می‌دهد و در سکوتت همه‌ی صداها فریادی که بودن را تجربه می‌کند … ( احمد شاملو)

—– در بنفشه زار چشم تو من ز بهترین بهشت ها گذشتم . بی تو به اوج حسرتی نگفتنی رسیده ام . ای نوازش تو بهترین امیدِ زیستن ؛ در کنار تو من ز اوج لذتی نگفتنی گذشتم (‌فریدون مشیری)

—– چشمانت را نمی فهمم هیچ وقت ارتباط برقرار نکردم با هنرهای مفهومی ! با من سنتی به زبان ساده ی نوازش؛ با دستانت ! حرف بزن … (‌عباس معروفی)

—–برای هیچ متعصبی دلیل نیاور! با او مجادله نکن،او جبهه می گیرد . کسی که جبهه گرفت دیگر فکر آموختن نیست بلکه به فکر پیروزی است. بگذار او خودش کنجکاو شود و عقایدش را نقد کند. تنها به او دو کلمه بیاموز؛ شک کن این آغاز تغییر است ( چرچیل)

چند نمونه آثار ارسالی در آزمون 21

 چند نمونه آثار ارسالی در آزمون 21

"چند

نکات آموزشی بر روی دست خط شرکت کنندگان

بر روی دست خط تعدادی از شرکت کنندگان نکات مهمی مطرح شد که می توانید با مطالعه و یا دانلود فیلم آموزشی، استفاده مفیدی از این آموزش ببرید. هدف کلی از برگزاری این آزمون ها افزایش انگیزه و آموزش خط تحریری است. نظر به اینکه با انجام درست تمرین ها و نکته های گفته شده در تصحیح خط شرکت کنندگان شاهد پیشرفت روز افزون در این مسیر باشیم.

آموزشگاه خط و قلم امید وار است که با برگزاری این آزمون ها و راهنمایی شرکت کنندگان و هنرجویان قدمی برای کمک به آسان نویسی،درست نویسی و خوانا نویسی بردارد.

در خط شکسته دو طرز عمده محسوس بوده است. : ساده وروشن و پیچیده و درهم

شکسته از نظر سرعت در نوشتن کاربرد زیادی دارد و همچنین خطی است ظریف، زیبا و چشم نواز و حرکت دست در آن آزاد تر است.

باید بین حروف در کلمه و در مرحله بعد بین کلمه تا کلمه ی بعد فاصله مناسب رعایت شود. (دیده می شود که کلمات خیلی نزدیک و یا خیلی دور نوشته شده اند.) حروفی که دارای کشیدگی پیاپی و پشت سر هم هستن باید در یک راستا وهماهنگ با هم باشند تا بر زیبایی نوشته بیفزایند.

برای حفظ توازن سطر در نوشته باید پراکندگی کلمات در ابتدا، اواسط و انتهای جمله به یک میزان و هماهنگ باشد.

در خط شکسته اتصال دو حرف به هم بدون ایجاد هیچ زاویه ای و با دور زدن است.(در اتصال “ر” به “الف” حرف “ر” را کمی کشیده تر و محل اتصال را با دور زدن جمع می کنیم.)

نکاتی که در تصحیح خط نستعلیق فراوان دیده شد :

خط نستعلیق تحریری از همه ی شرایط زیبایی برخوردار است از جمله اعتدال، موزونی، متانت، استواری، دایره های ظریف و موزون، تناسب، حسن ترکیب و هماهنگی ذوق و سلیقه ی ایرانی. بنابراین نستعلیق خطی ست باقاعده که در آن کلمات دارای اندازه های معین هستند.

انتهای هر سطر، خط و یا جمله باید به سمت بالا هدایت شود.

انتخاب درست و مناسب حروف کشیده در جمله به زیبایی ترکیب و چشم نوازی آن کمک شایانی می کند. (هیچ گاه در جمله ازدو حرف کشیده و پشت سر هم استفاده نمی شود.) انتخاب نوع ترکیب و چیدمان جملات و حروف در نوشته یکی از نکات و اصول زیباییست که رعایت آن بسیار توصیه می شود.

باید دقت شود که در حروف دو حرفی و کلمات کوچک محل اتصال دو حرف چگونه است و آیا به درستی تحریر شده است. حذف فضای خالی و فاصله های نامتوازن بین کلماتدر زیبایی نوشته موثر است. باید دقت کرد که تمام حروف دوار با یک دور یکسان و مساوی و با رعایت تناسب بین آن ها نوشته شوند.{ن ل ح ج ی}

تصحیح شماره 1 آزمون 21

تصحیح شماره 2 آزمون 21

3/5 - (1 امتیاز)