زیبا نویسی

آزمون خوشنویسی با خودکار شماره 34 در مرداد ماه سال 97 برگزار شد و طبق روال همیشه متونی انتخاب شد و شرکت کنندگان مجاز به انتخاب یکی از این متون به دلخواه خود بوده و با دست خط خود در آزمون شرکت نمودند. عوامل متعددی در کسب امتیاز نقش دارد که می توان به ترکیب زیبا و نوشتن صحیح حروف و کلمات اشاره کرد.

آموزشگاه خط و قلم بر خود واجب میداند که سال تحصیلی جدید و شروع فصل پاییز به همه دوستداران به خط و خوشنویسی تبریک و آرزوی موفقیت برای یکایک این عزیزان دارد.

آموزشگاه خط و قلم با برگزاری سی و چهارمین آزمون خوش خطی در بین افراد جامعه به موفقیت های بسیاری دست پیدا کرده است به طوری که شاهد بوده ایم افرادی که دست خط خوب و مناسبی نداشته اند برای پا کذاشتن در مسیر زیبا نویسی و خوشخطی و یادگیری هنر والای خوشنویسی قدم برداشته و در همین مدت کوتاه و با استفاده از آموزش های رایگان آموزشگاه خط و قلم توانستند این مسیر را طی کنند و در آزمون 34 شاهد پیشرفت بسیاری از هنرجویان و علاقه مندان به زیبانویسی در تمامی سنین بودیم.

با این حال لازم است باز گوشه ای از توضیحاتی که در آزمون های قبل داده شده دوباره مرور گردد.

همانطور که در دست خط یکی از عزیزان که به تازگی در این مسیر با ما همراه هستند مشاهده میکنید با رعایت نکاتی کوچک ولی مهم میتوانست دستخط زیباتر و چشم نواز تری ارائه دهد. عدم استفاده از حروف کشیده و ترکیب مناسب؛ نداشتن شیب در کلمات؛ اجرا نشدن کامل حروف و در نهایت عدم زیبایی که حروف در کلمات خواهند داشت؛ فاصله نامناسب بین حروف و همچنین کلمات ماقبل و مابعد از چهره زیبای خط کاسته است و همانطور که مشاهده میکنید با رعایت همین چند نکته میتوانستند خط زیبا و چشم نوازی را ارائه دهند.

کامل اجرا نکردن حروف در یک کلمه باعث ایجاد اشتباه و یا غلط املائی میشود و این ناشی از اجرای ناصحیح و آشنا نبودن با حروف در کلمات است. همانطور که در تصویر بالا میبینید (کلمه کنیم) بخاطر نبودن و یا درست اجرا نشدن دندانه ها خوب صحیح خوانده نمیشود و همچنین صحیح و خوب اجرا نشدن حروف دوار در تمامی این متن به وضوح رویت میشود و نکته بسیار مهم این خط نداشتن شیب واجرای ناصحیح کلمات است . به طوری که با رعایت همین دو نکته خط ایشان بسیار تغییر خواهد کرد.

اول از همه از تمام عزیزانی که در این آزمون شرکت میکنند تقاضا داریم متن های ارسالی را در فرم آزمون بنویسند.

در ابتدا باید مشخص شود که هنرجو میخواهد متن خود را براساس خط شکسته و یا خط نستعلیق تحریری و … بنویسد. مشخص نبودن سبک تحریری در یک متن ادبی یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که بعضی از عزیزان خواسته یا ناخواسته به آن دچار میشوند. در خط شکسته اجرای حروف کشیده بسیار حائز اهمیت است بطوری که اجرای کامل حروف (ن) و (‌ی)‌ یکی از اصلی ترین و مهمتریت حروف در خط شکسته تلقی میشود که در تصویر بالا بطور کامل اجرا و تحریر نشده اند والبته شایان ذکر است که شیب اجرای این حروف هم خیلی اهمیت دارد.

اجرای حروف ترکیبی و متصل در خط شکسته بسیار زیاد است و از این باب نحوه اجرا؛ محل اتصال و ترکیب بندی در سبک شکسته تحریری بسیار مهم است که باید در تحریر بسیار به أنها توجه نمود و انتهای سطر در خط شکسته کمی شلوغ تر و دارای پیچیدگی بیشتری نسبت به خط نستعلیق تحریری است.البته به این نکته هم باید توجه کرد که انتهای سطر ها همیشه رو به بالا نگاشته میشود.

نویسنده : سعید رفیعی

5/5 - (1 امتیاز)