به دلیل زیبایی هایی که در ضخامت نویسی با خودکار وجود دارد و اغلب افراد تمایل دارند تا در مراحل پیشرفته بتوانند به زیبایی هر چه بهتر خوشنویسی نمایند با درخواست زیاد علاقمندان به خوشنویسی، در این پست نکات مهم ضخامت نویسی با خودکار را آماده کردم که با مطالعه دقیق آن و همچنین تهیه فیلم آموزشی مرتبط با این موضوع، اطلاعات کاملتری از ضخامت نویسی داشته باشید.

در ابتدا بهتر است به جای واژه ضخامت نویسی از واژه ظرافت نویسی استفاده کنیم و با صرف نظر کردن از ضخامت ها توجه خود را درگیر ظرافت کلمات و حروف نماییم چون زمانی ضخامت نویسی مشخص میشود که ما بتوانیم ظرافت‌ها را به درستی اجرا کنیم. یکی از اصول خوشنویسی قوت و ضعف است که در آن قسمت های ضخیم تر حروف و کلمات را قوت و قسمت های نازکتر را ضعف می نامند و رعایت آن یکی از قواعد و علل زیبایی خط می باشد. ما نیز در ضخامت نویسی سعی داریم قاعده ی ذکر شده را با استفاده از خودکار در خط تحریری پیاده کنیم یعنی در اجرای حروف و کلمات بعضی از قسمت ها را ضخیم تر و بعضی دیگر را نازک تر بنویسیم.

اصول ضخامت نویسی

اصول ضخامت به عوامل زیر مربوط می شود :

  • لوازم ضخامت نویسی
  • آشنایی با قوت و ضعف در خوشنویسی
  • نکات و ظرائف و همچنین تجربیات

اصول ضخامت نویسی

لوازم مورد نیاز برای ضخامت نویسی

خودکار خوشنویسی و ضخامت نویسی

خیلی‌ها فکر می کنند برای ضخامت نویسی نیاز به خودکار خاصی است و یا باید در خودکار تغییراتی ایجاد کرد اما واقعاً اینطور نیست. برای مثال اگر ما سه خودکار 1، 1.2 ، 1.6 میلیمتر در اختیار داشته باشیم درست است که هرچه ضخامت خودکار بیشتر باشد ضخامت بیشتری را به ما می‌دهد اما هر یک از این خودکارها دارای ضخامت مربوط به خود هستند و امکان ضخامت نویسی با تمام آنها وجود دارد. تنها این نکته مهم است که باهر خودکاری که می نویسید باید بر اساس اندازه خود خودکار تناسبات را رعایت کرد تا ضخامت ها بدرستی دیده شوند. نوع خودکار تفاوتی ندارد اگر ما بتوانیم سه ضخامت متفاوت را با خودکاری که می نویسیم ایجاد کنیم ، آن زمان می توانیم بدرستی ضخامت نویسی کنیم.

این سه ضخامت متفاوت را به ترتیب از نازک ترین به ضخیم ترین با تغییر زاویه خودکار و همچنین فشار اندکی که بر روی کاغذ اعمال می کنیم نوشته می شود. تاکید مجدد در اینجا رعایت تناسبات است برای مثال حرف «ن» یا کشیده ها را هنگامی که با خودکار بیک 1 میلیمتر می نویسیم می بایست کوچکتر از زمانی باشد که با خودکار 1.6 میلیمتر نوشته می شوند تا ضخامت ها به درستی شکل بگیرد. اندازه حروف و واژگان باید با ضخامت خودکار ما تناسب داشته باشند همانگونه که در خوشنویسی با قلم نقطه را معیار قرار داده و با تغییر دانگ قلم اندازه حروف و کلمات تغییر می کند در خوش خطی با خودکار نیزاین قاعده پابرجاست و نقطه ایجاد شده توسط آن خودکار را، برای نگارش واژگان لحاظ می کنیم. رعایت این اصل است که، امکان ضخامت نویسی با هر خودکاری را فراهم می سازد.

کاغذ مناسب برای ضخامت نویسی

همانند خودکار، روی هر کاغذی هم می توان نوشت و ضخامت نویسی را پیاده کرد اما استفاده از کاغذ هایی که نازک ترند مثل کاغذهای پوستی و یا کاغذ دفاتر نقاشی که اصطلاحاً نسبت به سایر کاغذ ها دارای گرم پایین تری هستند ضخامت بهتری را به ما خواهند داد. نکته دیگر در مورد بافت کاغذهاست.

اگر یک کاغذ A4 را جلوی دستتان قرار بدهید و روی آن به صورت عمودی وسپس افقی بنویسید متوجه تفاوت در ضخامت نویسی می شوید. علت این امر بافت کاغذ A4 است که اگر دقت بفرمایید متوجه میشوید که افقی نوشتن راحت تر است و ضخامت های بهتری را به ما می دهد زیرا جهت بافت کاغذ A4 به این سمت است در نتیجه از این به بعد هر کاغذی را که برای نوشتن انتخاب می کنید ابتدا روی آن با حالات مختلف عمودی و افقی بنویسید تا متوجه شوید با کدام حالت راحت تر هستید و ضخامت های شما در نوشتار درست تر رعایت می شوند.

زیر دستی مناسب برای ضخامت نویسی

در مورد زیر دستی خوشنویسی هر کسی با نوعی از زیر دستی راحت تر است مثلا یک نفر با قرار دادن چهار برگ روزنامه زیردست خود ضخامت نویسی می‌کند و دیگری با استفاده از جلد سررسید. من به شخصه خود از پد موس استفاده می کنم و در کارکردن با آن نسبت به سایر زیر دستی ها راحت تر هستم نکته مهم این است که زیر دستی داشته باشید که وقتی فشار خودکارتان از حالت طبیعی بیشتر می شود باعث سوراخ شدن کاغذ نشود و از طرف دیگر هم آنقدر سفت نباشد که ضخامت نویسی با آن امکان‌پذیر نباشد.

نکته مهم: زیر دستی بسیار مناسب به همراه بسته آموزشی برای شما ارسال خواهد شد که کار را خیلی راحت نموده و با نوشتن بر روی آن لذت وافری خواهید برد.

بسته آموزش ضخامت نویسی با خودکار

نکات اولیه در ضخامت نویسی به صورت خلاصه مطرح شد.

اگر می خواهید آموزشهای کامل را داشته باشید از طریق لینک زیر بسته آموزشی مورد نظر را که شامل موارد زیر می باشد تهیه نمائید.

  • فیلم های آموزشی
  • سرمشق مخصوص ضخامت نویسی
  • زیر دستی بسیار مناسب ضخامت نویسی
  • یک عدد خودکار بیک 1.6 ایرانی

دوره مجازی ضخامت نویسی با خودکار از طریق تلگرام

بدون شک موفقيت در ضخامت نويسي نيازمند شناخت درست از ضعف‌ها و قوت‌ها در خوشنويسي است. کساني که خوشنويسي با قلم کار مي‌کنند، زودتر ميتوانند به نتيجه مناسب برسند و ساير افرادي که در زمينه خوشنويسي با قلم فعاليت ندارند با دقت در سرمشق‌هايي که در دوره مجازي آموزشگاه خط و قلم در نظر گرفتيم به موفقيت مناسب خواهند رسيد.

اگر می‌خواهید در دوره اختصاصی ضخامت نویسی به صورت مجازی شرکت کنید؛ از طریق فرم زیر ثبت نام خود را انجام داده و منتظر باشید تا از طریق آموزشگاه (براساس ترتیب ثبت نام متقاضیان) به شما اطلاع داده شود. توجه داشته باشید؛ این دوره مختص کسانی است که دوره‌های مقدماتی خط نستعلیق با خودکار را گذرانده باشند و دست خط آنها مورد تائید آموزشگاه واقع شود.

https://newkhat.khatoghalam.com/lms

3/5 - (8 امتیاز)