طراحی لوگو

طراحی لوگو زیبا و حرفه‌ای ، ویترین وب‌سایت شما محسوب می‌شود و یکی از مهمترین اقدامات اولیه در شروع طراحی وبسایت است. لوگو باید به واسطه خلاقیت، منحصر به فرد بودن و بصری بودن در اذهان حک شده و ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب داشته باشند.

لوگوهایی مثل نایک، مک دونالد، ستاره سه نقطه‌ای مرسدس و… چند نمونه برجسته از این نوع لوگوها هستند.

پایه و اساس هویت برند شما، اولین چیزی است که توجه مشتری را جلب می کند و یک برداشت اولیه قوی ایجاد می کند، یک آرم و لوگو موفق و صحیح به راحتی می تواند گام های یک مجموعه را به خاطر ثبات بصری خود محکم و هدفمند سازد.

مهمترین موضوع در طراحی نشان تجاری برند، داشتن ایده ای منحصر به فرد است که ساده و به یاد ماندنی باشد و نتیجه همه این ها باهم آن است که یک برند و لوگوی خوب، شما را از رقبا متمایز می کند و مورد توجه مخاطبانتان قرار می گیرید، پس می توان به راحتی نتیجه گرفت که لوگوی هر کسب و کار نشان دهنده ی هویت و شخصیت آن کسب و کار خواهد بود.

طراحی لوگو خوب

بیایید برای اهمیت طراحی لوگو  نگاهی عمیق تر به همه این نکات در زیر بیاندازیم.

نکات مهم در طراحی لوگو

ماندگار و پایدار

یک لوگوی خوب باید بتواند در طول زمان همراه با کسب و کار شما تکامل پیدا کند و ماندگاری خود را با تحمل طرح‌ها و مدهای مختلف در طول زمان از دست ندهد.

لوگوی شما ذهن (مخاطبان شما) را به سمت دیده شدن (شرکت شما) سوق می دهد.
لوگو یک نقطه شناسایی است. آنها نمادی هستند که مشتریان از آن برای شناختن نام تجاری شما استفاده می کنند.

 

اعتبار و سنخیت

یک طراحی خوب و موفق، باید با موضوع، مفهوم و خصوصیات برند هم‌خوانی داشته و معنای خود را به سرعت به مخاطب انتقال دهد.

 

انعطاف پذیر

نکته بسیار مهم در انتخاب طرح این است که در عین سادگی جذاب هم باشد. شما می خواهید لوگویی جذاب داشته باشید اما هدف شما این نیست که مخاطبین بنشینند و خیره لوگوی شما را تحلیل کنند. در عصر تکنولوژی و دیجیتال که لوگو ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف دیده میشوند، لوگوی شما باید بر روی کاغذ طراحی شود که به گونه‌ای که بر روی هر پس زمینه‌ای جذاب و زیبا دیده شود. باید سایز و اندازه قابل انعطافی داشته باشد تا بر روی APPها و آیکن‌های مختلف قابل استفاده و قابل پرینت باشد. در دوره ای که نمی دانیم تکنولوژی به کدام سمت می رود و چه اتفاقات دیگری در وب رخ خواهد داد انتخاب لوگویی که مربوط به محصول کمپانی باشد و در عین حال در طی سال ها و حتی ماه‌ها از رده خارج نشود چالش بسیار بزرگی است. شما انتظار دارید که لوگویی داشته باشید که برای سالهای متمادی قابل بازگو شدن باشد. بیشتر برندها و کمپانی ها سبک و سیاق و راهکارهای خاص خود را خلق میکنند تا شرکت‌شان بتواند خود را در وب به نمایش بگذارد.

یک لوگوی استاندارد و خوب باید بتواند بدون تغییر در ظاهر و معنی و مفهوم به دو صورت سیاه و سفید (تکرنگ) و تمام رنگی چاپ و در سایزهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرد و همچنین باید قادر به احراز حقوق مالکیت خود از نظر قانونی باشد، یعنی منحصر به فرد و قابل ثبت باشد.

سفارش طراحی لوگو

مقیاس پذیری لوگو

وقتی لوگو را کوچک می کنیم، جزئیات آن حذف نشود.به عبارتی شامل جزئیاتی نباشد که مانع کوچک کردن لوگو شود.

خیلی دقیق نباشد

دقیقا لازم نیست که لوگو نشان دهد که شرکت چه کاری را انجام می‌دهد. زیرا هر چه این لوگو انتزاعی‌تر باشد ماندگاری آن نیز بیشتر است. ممکن است لوگو تاریخچه یک کارخانه را نشان دهد. در واقع لوگوها نباید نشان دهند چه کاری انجام می‌دهید بلکه آن‌ها باید نشان دهند که شما چه کسی هستید. معنای یک لوگو در چشم مردم پس از آشنایی با آن بیشتر می‌شود. یعنی زمانی که ارتباطی بین آن‌ها و آنچه شرکت انجام می‌دهد و شکل و رنگ لوگو ایجاد شود.

 

طراحی منحصر به فرد

لوگوی طراحی شده باید، اصیل و اصولی باشد و خاص شما طراحی و اجرا می شود و همچنین در کنار رعایت اصول زیباشناسی ماهیتی منحصر به فرد داشته باشد و غیر کپی باشد.

رصد رقیبان

بدون شک در دنیای شلوغ تبلیغات امروز، ایجاد تمایز برای برند، همان شاه کلید موفقیت است. و باید این راه متمایز کردن را به خوبی بشناسیم و با مفهوم برند و حوزه تبلیغات آشنا باشیم. هنگامی که رقبای شما همگی از یک سبک تایپوگرافی خاص با همان رنگ و نمادی که در سمت چپ نام تجاری قرار دارد استفاده می‌کنند شما باید کاری متفاوت انجام دهید. این کار یک موقعیت عالی را به شما می‌دهد تا بتوانید مشتریان خود را از هم تفکیک کنید. اما به خاطر داشته باشید وجود لوگوهای مشابه در بازار لزوما به این معنی نیست که کار شما آسان‌تر شده است، زیرا مدت زیادی ممکن است طول بکشد تا مشتری بتواند این تفاوت را بپذیرد. با نشان دادن تصورات خود می‌توانید مشتری مورد نظر خود را جلب کنید.

 

نمونه لوگو

اختصاصی بودن

یک لوگو باید با ایده‌ها و فعالیت‌هایی که ارائه می‌دهید مرتبط باشد. به عنوان مثال یک فونت زیبا برای رستوران مناسب‌تر است تا برای یک مهدکودک. هرچه دلیل طراحی شما در پشت یک طراحی خاص مناسب‌تر باشد فروش ایده به مشتری آسان‌تر می‌شود. و این اغلب می‌تواند چالش برانگیزترین بخش یک پروژه باشد. طراحان فقط طراحی نمی‌کنند بلکه باید به فکر فروش طرح خود و کارآمد بودن آن لوگو برای فرد یا شرکت نیز باشند.

آسان بودن

سادگی، همیشه در به رسمیت شناختن کمک می‌کند، به خصوص هنگامی که بسیاری از برندها برای جلب توجه مخاطب با یکدیگر رقابت می‌کنند. شما می‌خواهید به بینندگان و مخاطبان این فرصت را بدهید که تنها پس از یک نگاه ساده یک علامت و یک لوگو را یادآوری کنند و این با یک طراحی دقیق و  پر از جزئیات امکان‌پذیر نمی‌باشد. یک لوگوی تجاری باید در مفهوم متمرکز شود، یک داستان واحد داشته باشد و در بیشتر موارد ساده باشد. این امر به این دلیل است که این لوگو باید از یک نماد وب‌سایت گرفته تا درج لوگو برروی یک ساختمان، در افتتاحیه‌ها و در طیف وسیعی از برنامه‌های دیگر به کار برده شود.

درک برند

اینکه لوگو یک تصویر است کاملا درست است ولی باید بدانیم که لوگو معرف یک برند نیز هست. این لوگو بناست مخاطبین خاصی را به خود جلب کند. بنابراین بهتر است در زمان انتخاب طرح خود مدام این موضوع را در ذهن خود به خاطر بیاورید. تمام موارد و نکاتی که این برند به ذهن شما می‌آورد بر روی کاغذ بنویسید که ایدئولوژی و تفکر آن برند را در ذهن شما تدائی می‌کند. وبسایت‌هایی همچون نایکی و غیره را بررسی کنید. اما هوشیار باشید که تنها از زیبایی شناسی طراحهان آن الهام بگیرید و نه از مفاهیم و معانی لوگوها.

بیش از هرچیز آگاه باشید که آرم شما چه مفهومی دارد. هر لوگوی تاریخچه خاص خود را دارد که در هم آمیخته با مفاهیم و اهداف مشخصی است. به‌عنوان مثال لوگو اپل را در نظر بگیرید. سیبی که قسمتی از آن خورده شده است. یا ویکیپدیا لوگوی پازلی نصفه که از حروف الفبای فرهنگ‌های مختلف پوشیده شده است. هر دو آرم بسیار ساده هستند اما پیچ و تابی از ایدئولوژی برند در آنها نهفته است. از آنجایی که لوگو مهمترین بخش بصری ایده یک برند و کوچکترین مبین هویت آن است، یک نگرش صادقانه برای تعریف DNA آن یک روش حتمی برای یک نتیجه موفقیت آمیز است.

هویت گسترده‌تری را در نظر بگیرید

بسیار نادر است که شما یک لوگو را به تنهایی بدون زمینه وب‌سایت یا کارت ویزیت یا نماد یک برنامه به تنهایی مشاهده کنید. به همین دلیل است که نمونه‌ای که به مشتری ارائه می‌دهید باید انواع مختلفی از زمینه‌های مختلف را در بر بگیرد تا نشان دهد یک لوگو هنگام مشاهده توسط مشتریان بالقوه چگونه به نظر می‌رسد. شما باید در زمان طراحی به عقب برگردید، به تصویر به صورت بزرگ‌تر نگاه کنید و ببینید آیا لوگویی که طراحی شده در این زمینه کاری مناسب است یا خیر!

 

ترکیب حروف اصلی

مونوگرام‌ها تنها به لباس‌ها و کارت دعوت‌های عروسی محدود نمی‌شوند و هنگامی که به طور مناسب استفاده شوند می‌توانند یک نشان ساده اما موثر برای یک برند باشند.

 

برروی لب مردم لبخند ایجاد کند

تزریق کمی شوخ طبعی در کار نه تنها می‌تواند باعث جالب کردن کار شود بلکه می‌تواند در جذب مشتری نیز موفق‌تر عمل کند. البته این کار برای هر حرفه‌ای مناسب نیست، مثلا شرکت تولید‌کنندگان سلاح و یا شرکت‌های دخانیات نمیتوانند از این نوع لوگوها استفاده کنند. امروزه در بخش‌های اقتصادی قرار دادن کمی شوخ‌طبعی در یک لوگو یک راه برای جذب مشتری می‌باشد.

لوگو تنها یکی از جزئیات

داورانی که در سال 2016 جوایز برندهای تاثیرگذار را به برندهای داکورت و بونر دادند میگویند که طراحی لوگو تنها یک بخش کوچک از فرایند برندسازی مدرن است.

بنابراین در هنگام طراحی لوگو این نکته را در نظر داشته باشید که متنوع و انعطاف‌پذیر بمانید و نحوه تعامل لوگو با دیگر تجربه‌های تجاری از بسته‌بندی گرفته تا پیام برند را در نظر داشته باشید.

استفاده از ترفند برای هویت بخشیدن

اگر شما از یک فونت موجود برای یک لوگو استفاده می‌کنید که فونت معمول و همگانی است می‌توانید برای هویت بخشیدن به طراحی خود برروی دیگر جنبه‌های لوگو مانند رنگ، پیام، تصویر و غیره کار کنید و از این طریق هویت برند را افزایش دهید.

 

روانشناسی تصویر

چند قانون طلایی وجود دارد که در تمام بهترین نمونه‌های طراحی لوگو رعایت شده است. اولین و شاید مهم‌ترین این قوانین سادگی است. به مفهوم خود بیندیشید اما آن را بیش از حد پیچیده نکنید و فقط طراحی خود را به آن مفهوم محدود نکنید. طرح شما باید سهولت شناخت و همچنین تطبیق‌پذیری را نیز دارا باشد.

فضای منفی

استفاده هوشمندانه از فضای منفی در یک لوگو می‌تواند به ایجاد حس شوخ‌طبعی و آوردن لبخند بر لب مخاطب کمک کند.

فضای منفی تنها یک راه برای ایجاد لبخند بر لب مخاطب است. آلن فلچر شریک و بنیانگذار پنتاگرام یکی از پیشگامان در بکارگیری شوخ‌طبعی ساده در طراحی گرافیک بود. عملی که زیبایی خاص خود را در طراحی لوگو به طور منحصر به فرد نشان می‌داد.

 

رنگها کلید کار

زمانی که هویت و مشخصات یک برند را مورد توجه قرار می‌دهید باید تمام ابعاد و زوایای تصویر خود را در نظر بگیرید. رنگهای جیغ می تواند توجه مخاطب را جلب کنند اما در عین حال می توانند عجولانه مورد انتخاب قرار گرفته باشند. از طرفی دیگر رنگهای ملایم اغوا و کمال را متجسم می کنند اما می‌توانند از سوی مخاطب مورد چشم‌پوشی قرار بگیرند. هر رنگی مفهوم و معنی خاص خود را القا می کند و می تواند تفاوتی جزئی اما مهم در پیغام شما ایجاد کند.

 

نتیجه گیری:

همانطور که می‌دانید طراحی یک لوگوی مناسب، یکی از کلیدی‌ترین مراحلِ روند برندسازی و بازاریابی شماست.

یکی از کاربردهای لوگو این است که می‌تواند جنبه تزئینی داشته باشد؛ یعنی بر روی برچسب محصولات‌تان قرار می‌گیرد، کاتالوگ‌های شما را جذاب‌تر می‌کند و حتی به ویترین مغازه‌تان جلوه ویژه‌ای می‌بخشد. اما هیچ‌گاه اهمیت لوگو را در وبسایت  نادیده نگیرید. آیا هرگز در مورد میزان تاثیرگذاری لوگوی شرکت‌تان در دنیای دیجیتال فکر کرده‌اید؟ آیا می‌دانید، لوگو همان‎‌قدر که بر روی محصولات فیزیکی شرکت شما کارایی دارد، در وب‌سایت‌تان هم موثر و نتیجه‌بخش است؟

با یک لوگوی مناسب در وب‌سایت، به‌رسمیت شناخته خواهید شد .

اگر هم قصد دارید به جای طراحی لوگو براتون طراحی امضا هم انجام بشه ما درکنار شما خواهیم بود .

تیم خلاق و خوش ذوق خط و قلم با آشنایی با همه این موارد و با سلیقه و ابتکار عمل و نوآوری اینجاست تا همراه شما باشد برای طراحی لوگوی مخصوص به خود و لوگویی منحصربفرد برای شرکتتان.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید .

 

مشاهده صفحه اینستاگرام امضا 

 

5/5 - (1 امتیاز)