رنگ در نقاشی

رنگ‌ها در همه جنبه‌های زندگی عاطفی و روانی کودکان تأثیر دارند. اثرات رنگ بر روی انسان می‌تواند متفاوت باشد؛ از ایجاد هیجان و اضطراب گرفته تا به وجود آوردن آرامش .
رنگ‌ها برعملکرد ذهن و احساسات تأثیر می‌گذارند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که رنگ‌ها به رشد مغز، خلاقیت، بهره‌وری و یادگیری کمک می‌کنند. رنگ در نقاشی می تواند آرامش بخشی اثر را به شدت بالاتر ببرد .
در این پست با تاثیر رنگ ها در روحیات کودکان بیشتر آشنا میشوید، توصیه میکنیم این مطلب را از دست ندهید.

این روزها دیگر همه به این باور رسیده‌اند که رنگ‌ها می‌توانند روی احساسات و ذهن انسان‌ها تاثیر بسزایی داشته باشند به‌خصوص در بچه‌ها که تاثیر رنگ‌ها روی سیستم عصبی‌شان چندین برابر بزرگ‌ترهاست چراکه ذهن کودکان در برابر رنگ‌ها انعطاف‌پذیرتر است و به سبب علاقه بیشتری که به رنگ‌ها دارند، قدرت نفوذ آنها نیز در ذهن و فکرشان بیشتر است.

آموزش نقاشی
کودکان به نسبت سایرین و افراد بزرگسال به رنگ‌ها بسیار حساس‌تر هستند؛ زیرا رنگ‌ها رایج‌ترین ابزار کودکان برای بیان احساسات و افکارشان است؛ آنها تا زمانی که واژگان خود را بهبود ببخشند، برای تشخیص اشیا مختلف از رنگ ها استفاده میکنند به همین دلیل انتخاب رنگ های مناسب برای کودکان بسیار مهم است و براساس مطالعات تحقیقاتی، رنگ در رشد مهارت های شناختی و حرکتی کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است.

رنگ های مختلف میتواند اثرات مثبت و منفی متفاوتی بر افراد داشته باشند و قطعا اثرات آن برکودکان چندین برابر است. قرار گرفتن کودکان در دنیای رنگ ها شخصیت و حالات درونی آنها را به وجود می آورند و در بزرگسالی در روش زندگی آنها تاثیر گذار است.
رنگ ‌ها با اثرگذاری بر عملکردِ مغز، بر یادگیری تاثیر می ‌گذارند. می ‌توانید از رنگ‌ ها برای ایجاد الگوی شناختی، افزایش حافظه و جذبِ اطلاعاتِ جدید در مغزتان استفاده کنید. رنگ ‌ها باعث می ‌شوند که اطلاعات را سریع‌ تر بفهمید و به خاطر بیاورید؛ همچنین مقایسه را برایتان راحت‌ تر می ‌کند.

بسیاری از والدین می پرسند از چه سنی می توان به کودکان پیشنهاد رنگ آمیزی کردن داد زیرا در سنین پایین آنها فقط خط خطی می کنند و رنگ بازی کودکان را بدون هدف می دانند. اما چه بهتر! زیرا این آغاز کار است، به فرزند خود یک برگ کاغذ و مداد رنگی بدهید و بگذارید هر کاری که می خواهد با آن انجام دهد. بازی با رنگها برای کودکان بسیار حیاتی است و نتیجه آن را در آینده نزدیک خواهید دید! رنگ آمیزی کردن فعالیت ساده ای است که به رشد شناختی کودکان کمک می کند.

«زندگی خـــود را رنگ آمیـــزی کنید»، نام تــکنیکی است کـــه روانشناسان و متخصصان کودک از آن برای کمک به تشخیص رنگ کودکان و ابراز احساسات آن‌ها روی کاغذ استفاده می‌کنند. این تکنیک کمک می‌کند متوجه شوید کودک شما شاد، غمگین، هیجان زده، ترسو یا حتی خشمگین است.

نقاشی

از ویژگی های مهم این تکنیک و رنگ بازی کودکان میتوان به این موارد اشاره کرد:

• بهبود دستخط و پیش زمینه ای برای ورود به حرفه خوشنویسی
مهارت و قدرت دست و توجه به جزییات، توانایی های ضروری برای نوشتن هستند. پیشنهاد دادن به کودکان برای رنگ آمیزی از همان سنین پایین، می تواند کمک به رشد توانایی های ظریف باشد که نوشتن را آسانتر و طبیعی تر می کند و زمینه ساز ورود کودکان به هنر و خوشنویسی میشود.

• کودکان را برای مدرسه آماده می کند
کاغذ، صفحه و بازی با رنگها، کودکان را برای ورود به دنیای مدرسه آماده میکند و به کار با کاغذ، صفحه و حتی کتاب عادت می کنند.

• رشد خلاقیت
رنگ آمیزی و کار با رنگ ها به شکل گیری روحیه خلاقانه و تقویت توانایی تشخیص تفاوت های بصری کمک می کند و می تواند موجب تحریک تخیلات و خلاقیت های کودکان خلق ایده های جدید شود.

تقویت هماهنگی چشم و دست
رنگ آمیزی به کودکان در پرورش هماهنگی چشم و دست و تمرکز کردن کمک می کند. عمل در دست گرفتن مداد، انتخاب رنگها، رنگ آمیزی درست و حتی عمل تیز کردن نوک مداد می تواند به ایجاد هماهنگی خوب میان دست ها و چشم های کودکان کمک کند و در آینده کودک نقاش خطی ماهر و خوشنویسی چیره دست شود.

• بهبود اعتماد به نفس و عزت نفس
توانایی به سرانجام رساندن وظیفه با موفقیت، اعتماد به نفس و عزت نفس را در کودکان تقویت می کند. با رنگ آمیزی کردن یک طرح و به پایان رساندن آن کودک حس خوشایندی ‍‍‍‍‍‍ پیدا می کند و به خلاقیت خود افتخار کند.

• رهایی از استرس و اضطراب
رنگ آمیزی یک فعالیت لذتبخش و درمانگر است که به کودکان اجازه می دهد از شر هیجانات ناخوشایند و استرس ها رها شود.

آموزش طراحی

رنگ‌ها می‌توانند کودکان و به ویژه آن‌هایی که کم توجه هستند و نمی‌توانند تمرکز کنند را تحریک کند. کودکان به کمک رنگ‌ها یاد می‌گیرند ابراز احساسات کنند و اگر به آن‌ها اجازه دهید به سلیقه خود رنگی برای اتاق و لباس خودشان انتخاب کنند، اعتماد به نفس بیشتری خواهند داشت و خلاقیت و احساسات بیشتری از خود نشان می‌دهند. رنگ‌ها می‌توانند احساسات کودکانی را که در ابراز عواطف و احساسات مشکل دارند، نشان دهند همچنین تاثیر رنگ ها در کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان کم بینا انکار ناشدنی است و تاثیر بسیار زیادی بر رفتار و خلق و خوی آنها دارد.

 

سخن پایانی
‍طبق تحقیقات انستیتوی روانشناسی شهر اسن آلمان، زندگی انسان تنها هشت سال نخست است و باقی عمر نشخوار همان هشت سال است بنابراین سال های ابتدایی رشد کودکانتان را جدی بگیرید و با سیاست و تربیتی درست و آگاهی از توانایی هایشان، آنها را در مسیری درست قرار دهید.

دوره آموزش نقاشی ویژه کودکان هم فرصت خوبی است برای اینکه فرزندان شما در مسیر نقاشی و طراحی به شکل اصولی و به صورت رایگان قرار گیرند .

3.3/5 - (3 امتیاز)