داشتن دست خطی زیبا، حس خوشایندی را در ما و سایرین به وجود می‌آورد. خوش خطی مهارتی است که برای کسب آن باید زمان و حوصله زیادی به خرج داد. بدخطی و مشکلات نوشتاری از مواردی هستند که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند. چه بسا کودکانی به دلیل اختلالات دستی، عضلانی، چشمی، روحی و روانی با مشکلاتی در زمان نوشتن رو به رو هستند که میتوان با بررسی دقیق شرایط آن‌ها، گامی در رفع مشکلات موجود برداشت. بد خطی از جمله مشکلاتی است که اگر زودتر برای رفع آن اقدام شود، با نتایج مطلوب‌تری همراه خواهد بود.

ما در این مقاله سعی داریم به صورت اختصاصی به مشکل فشار آوردن به دست و قلم در زمان نوشتن بپردازیم. امیدواریم با استفاده از مطالبی که در این مقاله بیان می‌شود، گامی در رفع مشکلات نوشتاری افراد برداشته باشیم.

از شایع‌ترین مشکلاتی که کودکان در زمان نوشتن با آن مواجه هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نارسایی در خط
  • بدخطی
  • جدا نویسی
  • کج نویسی
  • قرار دادن دست و صورت در شرایط نامطلوب
  • فشار دادن دست در زمان نوشتن

همان طور که گفتیم؛ بدخطی و بروز مشکل در زمان نوشتن، میتواند به دلایل زیادی وابسته باشد که فشار دادن دست در زمان نوشتن یکی از آن‌ها است. فشار دست در زمان نوشتن میتواند به خاطر استفاده از نوشت افزارهای کوچک و کوتاه، مشکلات روحی و یا بهره‌گیری از عادت‌های غلط در نوشتن باشد. که می توان با شناخت علت، دررفع آن گام برداشت. فشار مداد بر روی کاغذ موجب ایجاد فرورفتگی بر سطح کاغذ خواهد شد که می‌تواند به بدخطی فرد منتهی شود.

خوش خطی فرزندان

تاثیر فشار دست در حین نوشتن بر روحیه افراد

اگر تاکنون مطالبی در مورد تاثیر دست خط بر شخصیت افراد خوانده باشید، حتما بر این امر واقف هستید که هر مشکلی در نوشتار، می‌تواند بیانگر یک بعد روحی اشخاص باشد. به طور مثال در علم روانپزشکی افرادی که در زمان نوشتن، قلم را با فشار زیادی برروی کاغذ حرکت می‌دهند افرادی جدی و متعهد به شمار می‌روند که به هر موضوع و مسئله‌ای با نگرش کاملا جدی نگاه می‌کنند. البته طبق نظریه روانشناسان؛ افرادی که در زمان نوشتن قلم را به صورت غیرعادی بر روی کاغذ فشار می‌دهند، می‌توانند فردی عصبی و انتقاد ناپذیری باشند که به اطراف با نگرشی منفی نگاه می‌کنند. این افراد درک مناسبی از روحیات انسان‌های اطراف خود ندارند و غالبا از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند. چنین افرادی تمایل دارند که در میان سایرین به عنوان تصمیم گیرنده نهایی شناخته شوند و به نوعی قدرت خود را به رخ دیگران بکشند. در مقابل افرادی که در زمان نوشتن قلم را به آرامی برروی کاغذ می‌غلطانند؛ افرادی لطیف، مهربان و احساساتی هستند که از روحیه بسیار حساسی برخوردار می‌باشند. فشار دادن بیش از اندازه قلم بر روی کاغذ می‌تواند به آسیب دیدگی عضلات دست و درد دست منتهی شود. بنابراین به والدین توصیه می‌شود که خیلی زود برای رفع این مشکل (در فرزندانشان) اقدام کنند.

چگونه فشار دادن دست در کودکان را رفع نماییم؟

کارشناسان به منظور رفع این مشکل در کودکان، در میان دو برگ کاغذ، یک لایه کاربن قرار می‌دهند. سپس از آن‌ها می خواهند تا تمامی دقت خود را به کار گیرند و طوری قلم را بفشارد که خطی بر کاغذ زیرین درج نگردد و یا در صورت درج، بسیار کمرنگ باشد. با مداومت در این تمرین عادت غلط کودک رفع خواهد شد. گفتنی است از این روش به صورت کاملا معکوس برای رفع مشکل کودکانی که بسیار کمرنگ می‌نویسند، هم استفاده می‌شود.

خوشنویسی و فشار دست و رفع آن

یک توصیه به والدین

قطعا کسب مهارت در نوشتن و رفع مشکلات نوشتاری کودکان به توجه، زمان، صبر، حوصله و تشویق احتیاج دارد. والدین از بهترین کسانی هستند که می‌توانند مشکلات موجود در سبک نوشتن کودکان را رفع کنند. بنابراین از آن‌ها درخواست می‌شود با صبر و شکیبایی در رفع مشکلاتی این چنین به فرزند دلبندشان کمک کنند.

1.7/5 - (3 امتیاز)