از جمله دلایلی که باعث زیبایی خوشنویسی شده، پیوستگی حروف در کلمات و کشیدگی های خطاطی ایرانی است. با گذشت زمان خوشنویسی به کاغذ و کتاب ها محدود نماند و از آن برای زیباتر شدن بسیاری از مکان ها استفاده می کردند. اگر به معماری ایرانی دقت کرده باشید، در جای جای آن از این هنر ارزنده بهره گرفته شده است. همین موضوع باعث شد تا در حال حاضر هم بسیاری از علاقمندان به هنر خوشنویسی در منازل و طراحی دکوراسیون داخلی از آن استفاده کنند. در واقع اگر ذهن خلاق و ایده های فراوانی وجود داشته باشد، «کاربرد خوشنویسی در تزئینات منازل» از اهمیت و زیبایی خاصی برخوردار خواهد بود. پس اگر علاقمند به این زمینه هستید در ادامه با «خط و قلم» همراه باشید:

تابلو خوشنویسی

خوشنویسی در دکور منازل

احتمالا اولین چیزی که به ذهنتان خطور کند، استفاده از تابلوهای خوشنویسی بر روی دیوارهای داخلی منازل است. این ساده ترین و در عین حال یکی از زیباترین روش هایی است که می توان برای تزئین دکوراسیون داخلی از آن استفاده کرد. نکته مهمی که حتما باید به آن توجه کنید این است که هنگام انتخاب تابلوهای خوشنویسی شده، حتما رنگ و گرافیک آن را مناسب با محیط و دیگر بخش های دکور منزل خود انتخاب کنید. برای آن که بتوانید بهترین مکان را برای نصب تابلوهای خوشنویسی شده انتخاب کنید، به شما پیشنهاد می کنیم تا دیوارهای عمودی فضای داخلی را برای این کار انتخاب کنید. همچنین بهتر است به جای تابلوهای کوچک و بزرگ، همه سطح دیوار را به خوشنویسی و یا متن مورد نظر خود مزین نمایید.

خوشنویسی در منازل

همان طور که در بالا هم اشاره کردیم، انتخاب رنگ برای دیوارهای تزئین شده با خوشنویسی یکی از اصلی ترین نکاتی است که باید به آن توجه شود. همیشه به این موضوع دقت کنید که هماهنگی و یا تضاد در برخی فضاها لازم است و در برخی دیگر نیازی به آن ها نیست. گاهی وقت ها لازم است که مثلا در کنار رنگ قرمز از رنگ های نزدیک به آن مانند صورتی و… نیز استفاده شود. انخاب رنگ در خوشنویسی برای تزئین منازل می تواند با برخی وسایل خانه مانند مبل، لوستر و بسیاری از چیزهای دیگر هم خوانی داشته باشد.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در تزئینات منزل و دکوراسیون داخلی با استفاده از خوشنویسی این است که نیازی نیست که حتما تمامی فضای خانه شما جوی سنتی و کلاسیک داشته باشد؛ چرا که به راحتی می توانید با هماهنگی رنگ ها، ترکیب سنت و مدرنیته را در کنار هم قرار دهید. مثلا اگر یک تابلو فرش خوشنویسی شده را به دیوار نصب می کنید، می توانید یک یا دو صندلی هم رنگ با آن را که طراحی مدرن دارد، در کنارش قرار دهید. در حال حاضر هم بسیاری از هنرمندان و خوشنویسان داخلی، با طراحی و ساخت وسایل تزئینی و کاربردی در منازل توانسته اند گام بلندی در این زمینه بردارند. آن ها با الهام گرفتن از هنر ایرانی و به خصوص خوشنویسی و نستعلیق به زیبایی هر چه تمام تر کاربرد خوشنویسی در تزئینات منازل را به تصویر کشیده اند.

خوشنویسی و تزئین خانه

جایگاه خوشنویسی در طراحی دکوراسیون خانه

یکی از موارد استفاده از خوشنویسی در تزئینات منازل، استفاده از رومیزی با طرح خوشنویسی است. شما می توانید با درست کردن شابلون هایی با طرح های خوشنویسی شده، رومیزی های بسیار زیبایی را برای خود مهیا کنید. همچنین در کنار این کار می توانید از عکس خوشنویسی با خودکار برای چاپ روی کوسن ها بهره مند شوید. در ضمن می توانید از هنر اصیل خوشنویسی در کنار پرده های نشیمن و اتاق پذیرایی و همچنین چاپ عکس خوشنویسی شده بر روی پرده ها استفاده نمایید.

در کنار همه این موارد ایده های زیادی هم برای ساخت دکوراتیوها با استفاده از هنر خوشنویسی وجود دارد. برای مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد: طراحی روی چوب با استفاده از حروف فارسی، ساخت میزهای کوچک و عسلی و پای مبلی هایی که روی چوب آن کلمات فارسی با استفاده از خطوط زیبای ایرانی حک شده باشد. از تمام این موارد که بگذریم مجسمه ها و دیوارکوب هایی که حروف خوشنویسی شده بر روی آن ها نقش بسته اند هم می تواند گزینه خوبی برای زیبایی منازل باشد. در کنار همه گزینه هایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم از هنر خوشنویسی می توان در سینی های پذیرایی و دیس های میوه چوبی با کفی های حکاکی شده، چاپ عکس خوشنویسی بر روی ماگ و لیوان های نوشیدنی، چاپ طرح های گرافیکی خوشنویسی بر روی شمع و… هم اشاره کرد.

خوشنویسی و دکور منزل

یکی از مواردی که شاید بسیار با آن برخورد کرده باشید، استفاده از پارتیشن های جدا کننده فضا با طرح های خوشنویسی و یا کنده کاری شده بر روی چوب است. این کار کمک بسیار زیادی به زیباتر شدن فضای داخلی منزل به خصوص در خانه هایی که متراژ بالایی دارند، می کند. زیبایی کار زمانی بیشتر می شود که رنگ چوب آن با فضاهای داخلی و دیگر وسایل منزل هم خوانی داشته باشد. اگر همراه با پارتیشن ها بتوانید دکوراسیونی متشکل از  سنت و مدرنیته را هم در منزل اجرا کنید، زیبایی آن دو چندان می شود.

آن چه که در این مقاله از وبسایت خط و قلم به آن اشاره کردیم، توضیحات مختصری بود راجع به کاربرد خوشنویسی در تزئینات منزل و دکوراسیون داخلی. البته به جز موارد گفته شده، کاربردهای دیگری هم وجود دارد که در مقاله های بعدی خط و قلم حتما به آن اشاره خواهیم کرد. حتی شاید تلفیق خوشنویسی و نقاشی هم بتواند بر زیبایی کار بیفزاید و آثار منحصر به فردی را در منزل شما به وجود آورد. اگر شما نیز علاقمند به یادگیری خوشنویسی هستید و می خواهید از آن در تزئینات داخلی منزل خود استفاده کنید، به شما پیشنهاد می کنیم تا در کلاس های آموزش خوشنویسی با خودکار  مجموعه خط و قلم شرکت فرمایید.

 

مطالب اخیر :

 

ارتباط خوشنویسی و ادبیات

آشنایی با اصول دوازده گانه خوشنویسی

آشنایی با رشته دانشگاهی خوشنویسی

امتیاز خود را ثبت کنید