همه پزشکان قسم پزشکی خورده اند و متعهد به درمان بیماران خود هستند و همه رنج ها، مشکلات و سختی های حرفه خود را قبول کرده اند تا خدمتی به جامعه بکنند.

اولین چیزی که درمورد نسخه های پزشکیِ پزشکان در نظر هرکس می آید بدخط بودن نسخه هاست. اگرچه پزشکان در فرهنگ عامه به عنوان باهوش ترین افراد در نظر گرفته می شوند اما این افراد باهوش اغلب دست خط های خوبی ندارند، یکی از متداول ترین خدماتی که پزشکان به افراد ارائه می دهند تجویز دارو و راه حل های درمانی برای بیماران است، این نسخه ها به غیر از این که مستقیما به دست بیماران وهمراهان انها داده میشود ممکن است در بین سایر همکاران، داروخانه ها و آزمایشگاه های مختلف نیز بچرخد، آیا هیچ گاه پزشکان این سوال را از خود پرسیده اند که چرا باید در هر جایی که یک نسخه برده میشود نگران از خوانده نشدن صحیح آن باشند؟ چرا پزشکان محترم با این همه استعداد و توانایی دستخط های ناچندان خوب و در برخی موارد بسیار بد دارند؟

فرقی ندارد که پزشکان اهل کدام کشور هستند یا با چه زبانی می‌نویسند. چیزی که مشخص و مشترک است، بدخطی پزشکان در سراسر جهان است. اما سوالی که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده این است که چرا پزشکان تا این حد بدخط هستند.

 

زیبانویسی در پزشکان

 بعضی ها بر این عقیده اند که علت بدخطی سریعتر بودن پردازش مغز نسبت به حرکت دست است و چون سرعت مغز بیشتر از سرعت دست است نمیتوان روی کلمه ها تمرکز کرد و خوش خط نوشت ولی این توجیهی است برای بدخطی، زیرا خوشنویسی و داشتن خط زیبا، همت و تلاش میطلبد و کمی انگیزه! البته شاید پزشکان بدخط نباشند اما به دلیل مشغله زیاد توجهی به درست نوشتن نسخه ها و خوش خطی ندارند. دلیل بدخطی یک پزشک هر چه که باشد نمی تواند آنقدر قانع کننده باشد که فاجعه های پیش آمده بخاطر ناخوانا بودن نسخ پزشکی را پاسخ دهد.

اینکه خط تعدادی از پزشکان ناخوانا و بد است، کاملا مساله ای درست و واقعی است ولی شاید آموزش خط از اول دچار اشکال است که این مساله برای پزشکان هم به وجود می آید.

به نظر می رسد پزشکان در نخستین ساعات ویزیت خود خوش خط تر هستند، اما همچنان که ویزیت ها تکرار می شود انها بدخط می شوند. علاوه بر این،  داروها و مطالبی که آنها در نسخه می نویسند به راحتی هجی نمی شود وممکن است غلطهای املایی زیادی هم داشته باشند. این موضوع باورکردنی نیست ولی برخی از پزشکان چون از املای بعضی داروها مطمئن نیستند بدخط تر مینویسند تا خطایشان به چشم نیاید.

خط بد پزشکان تا حدودی موضوعی ریشه ای است؛ فرد بعد از اینکه پزشک شد، نمی تواند تازه خوشنویسی و خط زیبا و خوانا را فراگیرد بلکه باید قبل از ورود به حرفه پزشکی آموزش های لازم به افراد در زمینه خط خوب داده شود، اما در عین حال سازمان نظام پزشکی به پزشکانی که خط ناخوانا و بد دارند، تذکرات لازم را خواهد داد.

 

دست خط پزشکان

داروسازان ایران اعلام کرده اند که سالانه حدود 45 هزار نفر از هموطنان، قربانی دست خط بد پزشکان شده و این خط بد گاهی تا جایی پیش می رود که اگر داروساز در داروخانه دقت نکند حتی ممکن است داروی اشتباه به بیمار بدهد که متاسفانه سالانه از این تعداد سه هزار نفر به دلیل خطاها و عوارض دارویی جان خود را از دست می دهند.

آکادمی ملی پزشکی ایالات متحده یک آمار تکان دهنده منتشر کرد و اعلام کرد که دست نوشته های بدخط پزشکان بیش از 7000 نفر را در سال می کشند و خطاهایی که نام داروها در داروخانه اشتباه خوانده میشود، سالانه حدود 1.5 میلیون آمریکایی را آسیب میزند.

برای جلوگیری از این دست خطاها بسیاری از دفاتر پزشکی از آن زمان به سوابق و نسخه های الکترونیکی پزشکی روی آورده اند و بعضی از ایالت ها بررسی مجدد داروها توسط پزشکان را اجباری کرده اند.

پزشکان در مقابل همه افرادی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با آنها در ارتباط اند و یا به آنها مراجعه میکنند مسول و متعهدند. خط زیبای پزشکان اول از همه تاثیر روحی روانی زیادی بر خود شخص دارد و کار ویزیت بیماران برای پزشک خسته کننده و کسل کننده نمیشود و باعث رضایت از کار می گردد، خط خوب پزشک تاثیر مثبت در روحیه بیمار دارد و بیمار احساس می کند به او احترام گذاشته شده است و مهم ترین نکته آن که می توان جلوی اشتباه خوانده شدن نسخه های پزشکی و فاجعه های احتمالی بعد از آن را گرفت.

در نظر گرفتن شان و شخصیت هر پزشکی برای خودش و اندکی احترام به حقوق دیگران باعث میشود که هرپزشکی به خوش خط بودن و زیبا نوشتن متعهد شده و در میان همه مشغله های روزمره خود زمانی برای یادگیری و آموزش خوشنویسی با خودکار بکند.

خوش خطی برای هر شخصی باعث ایجاد احترام بیشتر و محبوبیت می شود و چه زیباست که این فرد یک پزشک باشد. شما پزشکان به خاطر شخصیت اجتماعی که دارید باید در جامعه بهترین و بالاترین ها را برای خود بخواهید.

خوشنویسی در پزشکان و تاثیر آن بر بیماران

آموزش خط تحریری و آموزش زیبا نویسی یکی از راه های خوش خط شدن پزشکان عزیز می باشد، اگر این عزیزان فرصت استفاده از کلاس های زیبا نویسی را ندارند ساده ترین و موثرترین راه حل استفاده از بسته آموزشی شکسته تحریری می باشد که باعث میشود در زمان هایی که وقت خالی دارند یا اوقات فراغت خود و امکان استفاده از آن را دارند، در هر ساعتی از شبانه روز و در هر جایی اقدام به آموختن زیبا نویسی کنند و با فراگرفتن این هنر علاوه بر ایجاد آرامش، بالابردن قدرت شخصیتی و محبوبیت در نهایت یک نسخه با دست خط زیبا به مراجعه کنندگان خود بدهند و در ذهن های آنها یک تصویر محبوب و از خود بوجود بیاورند.

 

 بسته آموزشی شکسته تحریری

 کتاب سرمشق خوشنویسی با خودکار ( همراه با cd آموزشی )

امتیاز خود را ثبت کنید