ایرانیان از گذشته های دور و خصوصاً با ظهور اسلام در کشورشان، از پیشگامان هنر خطاطی و خوشنویسی بوده اند. وجود انواع مختلفی از خوشنویسی با شکل های متنوع و متفاوت مؤید این امر است. هنرمندان بزرگی برای تعالی و پیشگامی این هنر اصیل در ایران گام برداشته اند و قزوین شهر علم و فرهنگ و پایتخت ایران در زمان صفویه، به پایتخت خوشنویسی ایران معروف شده است.

از لحاظ اهمیت و فراوانی در کتاب های قدیمی و خطی ایرانی، نستعلیق رتبه دوم را دارد و پیدایش آن به شخصی به نام میرعلی تبریزی باز می گردد. خط نستعلیق برای اولین بار در اوایل قرن نهم شروع به گسترش کرد، اما اوج شکوفایی آن در اواسط قرن دهم و به دست میرعماد بود. اساس خط نستعلیق تلفیقی از هنر خوشنویسی و طرح هایی شبیه به حرکت پرندگان است، اما در طی دوره های مختلف و به وسیله هنرمندان مختلف، دست ‌خوش تغییرات زیادی شده است.

چه کسانی برای اولین بار از این دست خط استفاده کرده اند

خط نستعلیق مولودی از هنرهای ایرانی است و یکی از خط نوشته هایی است که با ظهور اسلام و در اوج شکوه این دین الهی در ایران پا گرفته و قدرتمند شده است. نستعلیق از لحاظ بصری بسیار ارزشمند است؛ تعادل، توازن، انعطاف و خوانش راحت این خط نوشته آن را به یکی از محبوب ترین خط الرسم های ایرانی بدل کرده است. همچنین، الهاماتی که از طبیعت به حروف و نقش های نستعلیق وارد شده است، آن را جزئی جذایی ناپذیر از هنر و زندگی ایرانیان ساخته است.

خوشنویسی و نستعلیق

چرا ایرانیان به این خط اقبال نشان دادند؟

ایرانیان هنردوست و فرهیخته که از دیرباز علاقمند و مشتاق به یادگیری هنرهای مختلف بودند، این مجال را فراهم کردند تا نستعلیق به یکی از هنرهای بومی این کشور تبدیل شود. برای زنده ماندن این هنر جاودان کتب و اسناد زیادی به نستعلیق نوشته شد تا امروزه این خط نوشته به دومین خط ایرانی تبدیل شود. جالب است بدانید که حتی ظهور و گسترش صنعت چاپ نیز نتوانست جلوی رشد فزاینده نستعلیق را بگیرد. بسیاری از هنرشناسان جهانی از جمله آرتور پوپ آمریکایی بر این باورند که نستعلیق نمونه ای کامل و بی نقص از یک خط نوشته است که حسی تأثیرگذار و بی نظیر در میان ایرانیان و حتی مردم سایر قسمت های دنیا دارد.

چگونه می توانیم نستعلیق یاد بگیریم؟

یاد گرفتن نستعلیق نیز مانند تمامی هنرهای دیگر، شیوه های متنوعی دارد. از کلاس های حضوری رایج در شهرهای مختلف گرفته تا بسته های آموزش خوشنویسی در منزل، همه و همه می توانند راهی برای یادگیری خط زیبای نستعلیق باشند. کش و قوس هایی که در حروف نستعلیق دیده می شود آنقدر دلربا و خواستنی است که هر قلب مشتاق هنری را همچون آهنربا به خود جذب می کند.

آموزشگاه خط و قلم آموزشهای بسیار زیادی برای خط نستعلیق تحریری آماده نموده که به صورت رایگان می توانید مشاهده نمائید .

نمونه ای از فیلم آموزش سرمشق خط نستعلیق تحریری هم در ویدیوی زیر مشاهده نمائید

اگر به دنبال آموزش مناسب برای خط نستعیلق تحریری هستید، درکنار آموزشهای رایگان سایت می توانید بسته آموزشی خوشنویسی با خودکار آموزشگاه خط و قلم را که باشیوه خاص خود آماده نموده است خریداری نمائید

خرید بسته آموزش خوشنویسی

یادگیری نستعلیق با وجود تمام پیچیدگی هایی که دارد برای علاقمندان به این هنر کار سختی نیست. ابزارهای ساده یادگیری نستعلیق به همراه یک دنیا علاقه و پشتکار که کمی آموزش چاشنی آن می شود، ما را برای ساخت یک اثر هنری به خط نستعلیق رهنمون می کند.

امتیاز خود را ثبت کنید