یکی از جنبه های مثبت شخصیت هر فرد، زیبایی دست خط او از نظر خوشنویسی است، همیشه انسان ها درست یا نادرست از روی ظاهر درباره دیگران قضاوت می کنند، بنابراین یکی از پارامترهایی که غالبا مورد توجه قرار می گیرد، خوشنویس بودن فرد در نظر دیگران است. حال آنکه امروزه همه ی افراد با خودکار می نویسند و هرکسی نیاز به نوشتن دارد، در نتیجه خوشنویسی با خودکار نکته ایست که بطور روزمره هر فردی با آن سرو کار دارد. هرچه این هنر زیباتر باشد، جایگاه فرد در نظر دیگران بهتر خواهد بود.

خوشنویسی با خودکار یک مهارت اکتسابی است، مهارتی است که به شما را قادر میکند که با هر شرایط سنی و هر شغل و هر صنفی که هستید و هر مدرک تحصیلی که دارید، به هر خطی که دوست دارید میتوانید بنویسید و از خط زیبای خود لذت ببرید. استعداد خوشنویس شدن در همه ما وجود دارد ولی نیاز به شکوفایی دارد. با کمی تمرین، شما هم می توانید خوشنویسی با خودکار را بدست آورید و از دست نوشته های خود لذت ببرید خط زیبا از زمانی که نامه ها را با پر پرندگان مینوشتند مورد توجه همگان بود و هنرمندان خوشنویس از فنون خوشنویسی با قلم در خط تحریری استفاده میکردند و تا الان که خودکار از پرکاربر ترین لوازم نگارش است، این روند همچنان ادامه دارد.

مناسب ترین انواع خط با خودکار

خط نستعلیق و شکسته نستعلیق بیشترین خطی است که در خوشنویسی با خوکار از آن استفاده می شود. در خط تحریری به این دلیل که با فشار یکسان نوشته می شود نمیتوان به خوبی قوت و ضعف ها را نشان داد ولی در خوشنویسی با خودکار با افزایش و یا کاهش فشار میتوان با ایجاد نازکی و ضخامت جلوه بسیار بهتری به خط داد.

چه خودکار و یا لوازمی برای این کار مورد نیاز است؟

خوشنویسی با خودکار را میتوان با یک خودکار، کاغذ و زیردستی شروع کرد. بهترین خودکار برای خوشنویسی خودکار بیک با سر 1.6 میلیمتری است. این خودکارها را دز فروشگاه هایی که لوازم نقشه کشی مهندسی دارند میتوان پیدا کرد. همه ی کاغذ ها از کاغذ های معمولی تا برگه های چک، اسناد رسمی، کارت پستال ها، صفحه ی اول کتابی که میخواهید هدیه بدهید برای این خودکار مناسب اند، زیردستی باید طوری باشد که با فشار کمی پایین برود تا ضخامت خطوط افزایش یابد. البته این نرمی نباید به اندازه ای باشد که کاغذ به راحتی پاره شود.

برای خوشنویسی با خودکار چه چیز باید بدانم؟

از الزامات برای شروع خوشنویسی با خودکار دانستن حداقل قواعد خوشنویسی و اصول زیبا نویسی است. دانستن اینکه حرکات درست چگونه اند و چگونه باید کلمات را کنار هم بچینید. پس برای این کار نیاز به آموزش در سطوح مختلف مقدماتی تا پیشرفته دارید.

در خوشنویسی با خودکار چه چیز بدست می آورم؟

هنگامی که بتوانید با خوکار به زیبایی بنویسید حس بسیار خوبی به خواننده منتقل میکنید. مخاطب از خواندن نوشته شما لذت می برند. به همین خاطر امکان استفاده گسترده از این لذت و شادمانی همواره میتواند در طول روزبا شما همراه باشد. باید توجه داشته باشیم که با نوشتن مداوم هیچ گاه خط زیبا نمی شود. بلکه با آموزش گام به گام خط تحریری و تمرین مناسب و رعایت اصول درست نوشتن است که به دست خط شما زیبایی می دهد.

شروع کار خوشویسی با خودکار:

مشق نظری: مشق نظری از اولیه های یادگیری هر خطی به شمار می رود و به معنای نگاه کردن به حروف و کلمات و به یادسپردن شکل آنها و نحوه قرار گرفتنشان در کنار هم است. درنظرداشته باشید که ورود شکل و هیئت کلمات و به ذهن سپردن آن ها هدف اصلی مشق نظری است. همیشه در نظر داشته باشید که تداوم و استمرار در تمرین مهمترین عامل موفقیت شما در خوشنویسی است.

مشق قلمی (عملی) مشق قلمی یا عملی، از مهم ترین فرایندهای یادگیری خط است، که در اصل به تصویر کشیدن یافته ها و اندوخته های ذهنی حاصل از مشق نظری است. مشق قلمی باید در ادامه مشق نظری بدون وقفه انجام شود تا یادداری و ثبت آموخته هایی که از نظر مشق نظری حاصل شده است پایدار و ماندگار شود. نکته مهم این است که نباید از هنرجویان انتظار داشت که در طی چند جلسه و در حین مراحل اولیه تمرین تمام نقاط دشوار و مبهم و ظرایف و دقایق خط تحریری را آشکار کنند. بلکه باید به خاطر داشت که یادگیری امری تدریجی است و نکته مهم تر آن که یادگیری خط تحریری به خودی خود و در گام نخست یک مهارت است که از آن به عنوان یک امر کسب کردنی یاد میکنیم و دو ستون اصلی آن مشق نظری و مشق قلمی است.

درست نویسی و آرام نویسی

همواره به یاد داشته باشید که:

  • در حین تمرین همیشه باید یک زاویه مستقیم بین سرمشق، صفحه مشق و چشمان هنرجو برقرار باشد زیرا نگاه غیر مستقیم به سرمشق پیشرفت را کند میکند.
  • رعایت فاصله معمول چشم و درست نشستن با صفحه کار موجب تسلط و اشراف بر تمرینات می شود.
  • از فشار آوردن به خودکار یا مداد و یا ابزار نوشتن پرهیز کنید.
  • هدایت هنرجویان به آرام نویسی و تانی در لحظات نگارش میتواند از شدت فشار بکاهد.
  • در هر جلسه یک یا دوحرف را باید آموزش داد.
  • باید تلاش کرد هر سطر را نسبت به سطر قبلی بهتر نوشت.
  • تمرین در یادگیری خط مستلزم داشتن برنامه ای است که با تمرکز حواس باید به آن پرداخت.

خط زمینه:

در ابتدای نوشتن حروف و مفردات نیازمند بکار گرفتن خط زمینه هستیم. خط زمینه خطی است که حروف و کلمات بر اساس فرم و نوع آنها روی آن و یا در جایگاهی مشخص نسبت به آن قرار میگیرند این خط نظام دار بودن حروف را در ذهن عملی میکند تا بتوان آنها را نسبت به یک معیار فرضی مورد سنجش قرا رداد.

آموزش مفردات در خط نستعلیق تحریری

وارد کردن تدریجی شکل و شمایل حروف و مفردات در ذهن هنرجویان از مهمترین بخش های آموزش است. بدیهی است که این کار با ارائه یک حرف و یا چند حرف مشابه آغاز میشود اما مهم آن است که حرف و یا حروف مورد نظر در کنار ارائه یک سطر ساده و یا سرمشق هایی که از حروف مفرد و اتصالات محدود برخوردارند، آموزش داده شود. زیرا ارتباط بین حرف و سطر در خط امری پیوسته است و نمی توان آنها را تفکیک کرد.

چند نکته ای که برای خوشنویسی با خودکار باید به خاطر بسپارید

  • گام اول در یادگیری خوشنویسی، علاقه بسیار مهم است. اگر علاقه نداشته باشید وسط راه خسته می شوید و یادگیری شما نیمه تمام می ماند.
  • گام دوم استفاده از متریال های یادگیری مناسب می باشد (مثلا یک بسته خودآموز یا یک کتاب عالی). بسته های خودآموز به دلیل اینکه هم تصویر و هم صدا دارند و این امکان را به شما میدهد تا هر درس را چندین بار ببینید، به کتاب ها ترجیح داده می شوند. (لینک دانلود بسته آموزش خوشنویسی با خودکار را قرار دهید.)
  • گام سوم تمرین مداوم و کمی صبر. اگر بتوانید هرروز ۱۵ تا ۲۰ دقیقه تمرین کنید، تقریبا ۲ ماه طول میکشد تا دارای خطی زیبا شوید. پس انتظار نداشته باشید در عرض یک هفته خوش خط شوید.
  • گام چهارم: یکی از مهم ترین کارها برای خوش خط شدن، به خاطر سپاری شکل حروف است. مشکل همه بد خط ها عدم توانایی دستشان نیست. همه ما فکر می کنیم که دستمان نمی تواند خوش خط بنویسد اما این گونه نیست و خوشنویسی استعداد و توانایی مغز است.

روش های یادگیری خط تحریری

یکی از روش های یادگیریِ دست خط جدید، قرار دادن کاغذهای پوستی روی نمونه ی تمرینی و با حوصله و دقت نوشتن از روی آن هاست. بعد از انجام چند تمرین، حالا بدون نمونه و روی یک برگه ی سفید این کار را انجام دهید و توان خود را در حافظه ی نوشتن می آزمایید و سپس دست نوشته های خود را در کنار نمونه تمرینی قرار دهید و عیب و ایراد های خود را پیدا کنید و در دفعات بعدی آن را رفع کنید.

تمرینات خوش‌نویسی با خودکار

هرگز تمریناتی را که به شما داده خواهد شد از جهت رفع تکلیف انجام ندهید؛ چون در این صورت اگر اصلاً تمرین انجام ندهید خیلی بهتر است. در ابتدای نوشتن ممکن است حرکات دست شما خیلی کند باشد، دقت کنید که این بسیار طبیعی است، زیرا شما به تازگی یاد گرفته اید که دست نوشته ی «کج و کوله» ی قبلی خود را کنار بگذارید و تا به این روشِ نوشتن عادت کنید، زمان خواهد برد.

توجه کنید که دست نوشته ی خوب باید همیشه همراه شما باشد و نباید منحصر به کلاس هنر باشد. پس برای اولین گام تلاش کنید .در انجام تکالیف سایر دروس از دست خط جدیدتان استفاده کنید. برای گام های اول هرگز سعی نکنید در امتحان ها از دست خط تازه ی خودتان بهره بگیرید؛ چون خاصیت امتحان جواب دادن سریع به سؤالات است ولی در مراحل اول یادگیری شما توانایی سریع نوشتن را ندارید.

2.7/5 - (3 امتیاز)