امضا یک نمایش دست نویس از فرد است که در آن می توان از نام، نام خانوادگی، علامت، نشانه هایی خاص و یا حتی یک ضربدر استفاده کرد.   حتما می دانید زمانی که فرد قلمی را روی کاغذ می گذارد و بر روی آن چیزی می نویسد و یا امضا می کند، هویت پنهانش آشکار شده و شما به وسیله آن می توانید با ویژگی های روحی، روانی و حتی فیزیکی او آشنا شوید.

همین مسائل است که هیجان داشتن یک امضای زیبا و منحصر به فرد را بیشتر می کند و افراد در جایگاه های مختلف به دنبال آن هستند تا طراحی زیبایی برای امضای خود رقم بزنند. همچنین باید بدانید که امضا خود انواع مختلفی دارد که هر فرد می تواند بسته به شرایط از آن استفاده کند.   در این مقاله وبسایت «خط و قلم» راجع به «تفاوت امضاها | هنری و رسمی » با شما صحبت خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید تا شما را با جزئیات این مقوله آشنا کنیم.   امضا خود گونه های مختلفی دارد که در مکان های مختلف از آن استفاده می شود. امضاهای اداری و رسمی، امضاهای هنری، لوگو امضاها، پاراف و…  از انواع امضا هستند که هر یک از آن ها جایگاه ویژه ای دارند. این شما هستید که تصمیم می گیرید کجا و برای انجام کارهایتان از کدام امضا استفاده کنید.

به هر حال آنچه که مهم است این است که امضاها چه در قالب امضای هنری و چه در قالب امضای اداری و رسمی از ظاهری شکیل، زیبا و پرمفهوم برخوردار باشد.   امضای رسمی و اداری   افراد بسیار زیادی هستند که ترجیح می دهند در مکان های اداری و رسمی از امضاهای خاص استفاده کنند؛ خاص نه از آن جهت که پیچیدگی بسیار زیادی داشته باشد، بلکه معمولا در ادارات و برای فرم های اداری از امضایی استفاده می کنند که ترسیم کردن آن چندان سخت نباشد؛ چرا که معمولا در این مکان ها نیازی به ثبت امضای هنری و پیچیده نیست.

این امضاها ویژگی های شاخصی نداشته و در بیشتر مواقع از خطوط ساده ای تشکیل می شوند که هر کسی به راحتی می تواند آن را بر روی کاغذ ترسیم کند. این خطوط می تواند به شکل دایره ای، بیضی، عمودی و… باشد.   امضاهایی که در آن از حروف اول اسم استفاده می شود، برای فعالیت های رسمی و تجاری جلوه بهتری دارند.  البته در موارد بسیاری هم دیده شده است که در این مواقع از نام و نام خانوادگی به طور کامل استفاده می شود. افرادی که از اسم و فامیل خود در امضا استفاده می کنند، نگرانی کمی از بابت جعل امضا دارند.

نمونه امضا رسمی و اداری

امضای هنری

همین افراد ممکن است یک امضای بسیار هنری و زیبا داشته باشند که از آن هم در مواقع مخصوص به خود استفاده می کنند. امضاهای هنری دارای ویژگی ها و علائم خاصی است که با وسواس زیادی طراحی شده و از آن در مواردی مانند امضای کارت پستال، تابلوی نقاشی، عکس ها و حتی صنایع دستی و… استفاده می شود.

امضاهای هنری معمولا دارای هارمونی خاصی هستند که تمام خط ها و نشانه های آن معنا و مفهومی ویژه ای دارد. این دسته از امضاها معمولا تاثیر زیادی بر مخاطبان دارد و افراد مختلفی به آن توجه می کنند. در انتخاب امضای هنری خود دقت کنید، چرا که قرار است اثر هنری شما به وسیله آن شناخته شود و باید جلوه هنری خوبی داشته باشد.

گاهی ممکن است یک امضای هنری آن قدر زیبایی بصری و مفهومی داشته باشد که زمانی که نام یک تابلو نقاشی و یا یک کتاب به میان می آید، امضای هنری صاحب اثر هم در ذهن تداعی شود.   اگر شما هم علاقمند هستید که یک امضای هنری داشته باشید، ابتدا باید دقت کنید که دوست دارید چه ویژگی های منحصر به فردی در امضایتان وجود داشته باشد.   از ویژگی های یک امضای هنری خوب آن است که باید معرف شما بوده، علائم اختصاری در آن به درستی مشخص باشد، بیانگر هنر و حرفه شما باشد و به طور کلی معنا و مفهوم را به درستی به خواننده منتقل کند. برخی از افراد مشهور با کشیدن یک خط به زیر امضا آن را برجسته تر می کنند تا جلوه بهتری داشته باشد.

نمونه امضا هنری

لوگو امضا

نکته قابل توجه آن است که هنرمندانی که در رشته هایی مانند نقاشی و عکاسی فعالیت دارند، در بیشتر مواقع در گوشه ای از کار خود امضایی را ترسیم می کنند. این امضا نشانگر آن است که اثر هنری متعلق به صاحب آن بوده و هرگونه کپی برداری به هر نحوی از آن پیگرد قانونی خواهد داشت. چون معمولا این امضاها طراحی خاص و ویژه ای دارند به آن ها «لوگو امضا» نیز گفته می شود. حک شدن لوگو امضای درست و اصولی در آثار هنری، امکان هرگونه سوء استفاده از اثر را غیرممکن می کند. در مقاله های آینده «خط و قلم» حتما به طور مفصل راجع به «لوگو امضا» اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

در پایان این مقاله باید بگوییم آن چه که بیش تر از هر چیز حائز اهمیت بسیار است، این است که در زمان انتخاب امضا حتما دقت کنید که بدون درنگ و معطلی و به راحتی بتوانید آن امضا را ترسیم نمایید. در واقع تکرار امضا بدون خطا، چه امضای اداری و چه امضای هنری، یکی از نکاتی است که باید به آن توجه شود. افراد مشهور و هنرمندان امضاهای هنری و یا لوگو امضای خود را به راحتی ترسیم می کنند، بدون آن که خطایی رخ دهد. برای سفارش امضا، امضای هنری و یا لوگو امضا می توانید با مجموعه «خط و قلم» در ارتباط باشید تا امضایی مناسب برای شما طراحی شود.

نمونه لوگو امضا

سفارش طراحی امضا

4/5 - (2 امتیاز)