شاید تاکنون عبارت «امضای هنری» را شنیده باشید. امضایی خاص برای آثار هنری مثل عکس و نقاشی. اما به نظرتان وجود یک امضای خاص در آثار نقاشان و عکاسان چه کاربردی دارد؟ یک امضای هنری تا چه اندازه بر روی ارائه کیفیت هنر شما یا دیدگاه مخاطبین تان تاثیر می گذارد؟ در این پست، خط و قلم قصد داریم کاربردها و اهممیت امضای اثر هنری را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

کاربرد امضای هنری در هنرهای تجسمی چیست؟

دوست داران هنر و هنرمندان اهمیت ویژه ای برای آثاری که آمیخته با روح انسانی است و خالقان آن قائل هستند. با این وجود همواره افراد سودجویی که بویی از هنر نبرده اند صرفا به دلیل منافع اقتصادی یا کسب شهرت دست به جعل یا به نمایش گذاشتن آثار دیگران به اسم خود در گالری های پر زرق و برق می زنند. به ویژه در ایران که قانون کپی رایت چندان به صورت جدی پیگیری نمی شود، این خطر همواره در کمین هنرمندان آثار هنری است. در این بین عرضه طرح‌های نقاشی و عکاسی با یک امضا هنری درست و اصولی راه هر گونه سوء استفاده را از بین می برد. در ادامه برخی از مهمترین دلایل برای وجود امضای خاص در آثار نقاشی و عکاسی بیان شده است:

شفافیت اثر هنری را گسترش میدهد:

هنر به ذات لطیف خود متکی است و هنرمند جدای از خلق و بکارگیری این ویژگی در اثر هنری، دوست دارد تا آن را در معرض دید دیگران قرار داده و دغدغه خودش را که با هنر آمیخته شده به گوش جهانیان برساند. در این موقعیت امضای اثر هنری مثل یک ریسمان میتواند بین آثار مختلف هنرمند ارتباط برقرار کند. به طوری که بعد از گذشت مدت زمانی اندک نقش یک معرف برای آثار هنرمند را برعهده می‌گیرد.

باعث افزایش ارزشمندی آثار می شود:

خود را به جای یک بازدیدکننده گالری بگذارید؛ اگر قصد خرید داشته باشید برای آثاری هزینه میکنید که هنرمند به هنر خود ارزش نهاده و آن را با امضای قشنگ مزین کرده یا صرفا به سمت یک اثر بی نام و نشان جذب می شوید؟ درست متوجه شدید امضای اثر هنری بیانگر هویت صاحب اثر است. به نحوی که نقاشی ها و عکس های بدون امضا را میتوان به ارواح سرگردان تشبیه کرد.

امضای شما برند شما است:

هر کسی ارم Coca-cola را میشناسد همانطور که «M» نشانگر برند فروشگاه های زنجیره ای مک دونالد است. پس امضای هنری شما نیز باید به راحتی خوانده شود، کوتاه و موجز باشد تا در ذهن مخاطب بماند همچنین به طور همزمان باید بیانگر شخصیت و سبک هنری تان باشد.

میتوانید امضای هنری را به لوگو تبدیل کنید:

در صورتی که طراحی امضا را با دقت و به شکلی اصولی انجام داده باشید میتوانید با کمک یک طراح گرافیک آن را به آرم منحصر به فرد خود تبدیل کنید. از این پس امضای خاص هنری شما میتواند برای اهداف تبلیغاتی و دعوت به نمایشگاه‌ها، عرضه و فروش محصولات در وب سایت و.. استفاده شود.

چگونه عکس و نقاشی خود را امضا کنیم؟

1- از امضای معمول خود استفاده نکنید

اغلب امضاهای روتین کاملا قابل خواندن نیستند. در حالی که امضای معمول شما ممکن است در پایین اسناد مهم و چک های بانکی خوب باشد ولی لزوماً بهترین گزینه برای ارئه هنر شما به شمار نمیرود. امضای هنری باید واضح، قابل خواندن و فاقد هر گونه ابهام باشد تا طرفداران و مجموعه داران بلافاصله نام شما را شناسایی کنند.

2- نام کامل؟ نام خانوادگی یا اسم کوچک؟

شاعران برای خود تخلص شعری دارند و حتی برخی نویسنده های بزرگ هم به جای اسم واقعی خود از نام های مستعار استفاده میکنند. فکر می کنید این اقدام آنها چه دلیلی دارد؟ جایی میخواندم که نویسنده مجموعه کتاب های پرطرفدار هری پاتر برای اینکه نوجوان پسر را به سمت اثر خود جذب کند به جای استفاده از اسم واقعی خود از نام «جی کی» به همراه فامیلی استفاده کرده است. زیرا ناشر وی معتقد بوده که پسران نوجوان تمایل کمتری به خواندن آثار نوشته شده توسط یک خانم دارند.

برای تعیین هویت امضای خود باید دید درستی نسبت به مخاطبین خود داشته باشید. ضمن اینکه به آهنگین بودن امضای خود نیز فکر کنید. امضای هنری دقیقا نامی است که اثرتان به واسطه آن شناخته می شود. پس برای فرزند خود یک نام زیبا و برازنده انتخاب کنید.

3- صحت و ثبات امضای هنری

گاهی اوقات آثار هنری فاخری میبینیم ولی با دیدن اثر امضای آن ناامید می شویم. برخی هم امضای اثر هنری را در گوشه های نزدیک قاب انجام میدهند که تقریبا غیر قابل دیدن است و یا به سختی میتوان آن را فهمید. شاید امضای اثر آخرین مرحله خلق یک اثر باشد ولی به هیچ عنوان نباید آن را دست کم بگیرید.

4- محل درست امضای هنری کجاست؟

معمولا امضای هنری در قسمت پایین اثر سمت راست یا سمت چپ با فاصله چند سانتی از لبه نقاشی یا عکس قرار دارد. این فاصله باید متناسب با قاب یا پایه تنظیم شود. برخی از هنرمندان هم علاقه مندند تا امضای خود را در قسمتی از نقاشی خود پنهان کنند. اما در نهایت امضای شما باید در دید مخاطب باشد.

5- امضای هنری با درج تاریخ؛ خوب یا بد؟

برخی هنرمندان هنگام درج امضا تاریخ ثبت اثر را هم قید میکنند. شاید در نگاه اول چندان جای مشکل نباشد ولی قطعا برای فروش آثار خود درآینده دچار مشکل می شوید. ممکن است این فکر به ذهن مخاطبین خطور کند که چرا این اثر هنری تاکنون به فروش نرفته و ناخودآگاه یک دیدگاه منفی در ذهنشان نسبت به آثار شما ایجاد شود. بنابراین بهتر است که تاریخ اثر را در قسمت پشت نقاشی یا عکس درج کنید.

سخن آخر: ساخت امضا هنری و خاص

امضای هنری که نماینده و هویت بخش به آثار نقاشان و عکاسان است باید دارای ویژگی‌هایی نظیر سادگی، کم حجم بودن، خوانایی و وضوح، قابلیت تبدیل به آرم و لوگو را دارا باشد. سایت خط و قلم با آگاهی از دغدغه‌های نقاشان و عکاسان محترم خدمات طراحی امضا هنری را راه اندازی کرده است. در صورت تمایل میتوانید از بخش خدمات آن دیدن کرده و یا با تیم طراحی امضا مشورت کنید.

اطلاع از نحوه سفارش امضا

صفحه اینستاگرام طراح: لطفعلی خانی

3.9/5 - (8 امتیاز)