در این مقاله از وبسایت «خط و قلم» که درباره مزایای یک امضای خوب و همینطور «چگونگی نوشتن امضا» در اختیار شما قرار می‌گیرد، نکات مهمی را برای بهبود تکنیک‌های نوشتن امضا به شما ارائه می‌دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید:

امضای خوب چه مزایایی دارد؟

چه برای استفاده شخصی و چه به عنوان یک امضا کننده حرفه‌ای، نوشتن امضا خوب، دارای مزایای بسیار زیادی است. درک این مزایا می‌تواند به شما انگیزه دهد تا یک امضا جدید ایجاد کنید و در مسیر درستی قرار بگیرید. در اینجا مزایای حاصل از نوشتن یک امضای خوب را به شما ارائه می‌کنیم:

–    آگاهی از نام تجاری و هویت : داشتن یک امضای تجاری برای استفاده‌های گوناگون می‌تواند به شناخت بیشتر برند و یا شرکت شما کمک کند. به عنوان یک کارمند و یا کارفرما داشتن یک امضای ثابت می‌تواند به دیگران کمک کند تا شما را سریع‌تر بشناسند.

–    حرفه‌ای بودن: زمانی که اسناد مهم یا سایر مطالب را با امضای خود منتشر می‌کنید، حرفه‌ای بودن و جایگاه خود را در دنیای تجارت به رخ دیگران می‌کشید.

–    ارزشمند شدن: امضای سند، همراه با امضای شما به خود سند ارزش می دهد. به عنوان مثال اگر یک سند تجاری را امضا می‌کنید، امضای شخص شما نشان می‌دهد که با آن چه در سند آمده موافق هستید. بنابراین محتویات آن را معتبر می کند.

ساخت امضا

نحوه نوشتن امضا

برای آن که امضای خود را شروع کنید، در ابتدا تعیین نمایید که از یک امضا چه می‌خواهید و مراحل مناسب برای ایجاد یک امضای ایده‌آل چیست؟
از مراحل زیر برای نوشتن و انتخاب یک امضا خواب استفاده کنید:

1-    تصمیم بگیرید که می‌خواهید امضای شما چه چیزی را منتقل کند

در حالی که یک امضای ساده خوانا‌تر است، یک امضای پیچیده هم سبک و کلاس کاری بالاتری دارد. هرچه امضای شما پیچیده‌تر باشد، اعتماد به نفس بیشتری از شما را نشان می‌دهد. هر چقدر که پزشکان تمایل دارند به سرعت امضای خود را بنویسند، بازیگران تمایل دارند امضاهای پرزرق و برق و با طراحی پیچیده داشته باشند.  همچنین تعیین کنید که امضای شما چگونه می‌تواند شما را به عنوان یک شخص معتبر نشان دهد. به خاطر داشته باشید که امضایی که فقط دارای حروف اول اسم یا فامیل است، معمولا برای موارد رسمی یا تجاری بیشتر کاربرد دارد.

همچنین اگر با یک شخص دیگر نام مشترک دارید، سعی نمایید امضای خود را طولانی‌تر و منحصربه فرد کنید تا از دیگران متمایز شوید. اگر نگران جعل امضای شخصی خودتان هستید، از نام کامل خود استفاده کنید و امضای خود را واضح و منحصربه فرد نمایید. زمانی که امضای ساده دارید، جعل آن راحت است. بهتر است دو امضا داشته باشید؛ یکی برای استفاده شخصی و دیگری برای اهداف تجاری.

2-    حروف نام خود را تجزیه و تحلیل کنید

در هنگام تعریف امضا و یا به روزرسانی آن، به حروف نام خود دقت نمایید. جالب ترین حروف مانند حروفی با بیشترین حلقه، منحنی و یا خط افقی مانند w، G و یا B  را مشخص کنید. سپس ساده ترین حروف را انتخاب کرده – مخصوصا حروف که از نظر شکل بزرگ و کوچک مشابه هم هستند – مانند C  و یا O. بر این اساس تعیین کنید که کدام حروف به عنوان نقاط کانونی می‌خواهید.

3-    تعیین کنید که کدام قسمت از نام خود را می‌خواهید به امضا اضافه نمایید.

این موضوع را در نظر بگیرید که بر کدام قسمت از نام خود می‌خواهید تاکید کنید. به عنوان مثال برخی از افراد از نام کامل خود در امضا استفاده کرده و برخی دیگر فقط نام یا حروف اولیه نام و فامیل خود امضا می‌کنند. اگر با نام کوچک خود شناخته می‌شوید، فقط از آن استفاده کنید و اگر هم معلم هستید، سعی کنید نام خانوادگی خود را در امضا بیاورید.

طراحی امضا

4-    با سبک های مختلف آزمایش کنید. 

زمانی که کلیت امضای خود را در ذهن مرور کردید، شروع به آزمایش آن کنید. امضای خود را چندین بار بازنویسی کنید تا امکانات و ایده جدید را کشف نمایید. بازی با سبک‌های مختلف می‌تواند به شما در جهت هدف مورد نظر کمک کند. اگر امضای قدیمی خود را به روز می‌کنید، آن چه را که در سبک‌های فعلی خود می‌پسندید در نظر بگیرید و آن‌چه را که نیازی به کار دارد، مشخص نمایید.

5-    به کارگیری مهارت‌های خلاقانه

ایجاد یک امضای منحصربفرد اهمیت بسیار زیادی دارد. از آنجایی که امضا مانند نوشتن روزمره نیازی به خوانا بودن ندارد، می‌توان آن را طوری طراحی کرد که کاملا متمایز از امضای دیگران باشد. از مهارت‌های خلاقانه خود برای ارائه یک امضای شیک و زیبا استفاده نمایید. سعی کنید یک حروف را بزرگ تر کنید تا برجسته شود و یا یک حروف را کوچکتر کرده تا با بقیه امضای شما ترکیب شود. برای مثال بر حرف اول نام خود تاکید کنید و بقیه حروف خود را کوچک جلوه دهید. اگر می‌خواهید امضایتان بسیار خاص باشد، می‌توانید از عناصری ماندن شکوفه‌ها، حلقه‌ها، زیگزاگ‌ها و سایر طرح‌ها استفاده کنید.

6-    امضای مورد علاقه خود را انتخاب کنید

پس از تمرین امضاهای مختلف، در نظر بگیرید که کدام یک از آنها راحت‌تر هستند، کدام یک از همه بهتر به نظر می‌رسند، کدام یک را به راحتی می‌توانید تکرار کنید و کدام یک مفهوم شما را به درستی منتقل می کند. حتی باید به این موضوع دقت کنید عناصر مورد علاقه شما در کدام امضا به کار رفته است. در صورت نیاز اصلاحات موردنظر را انجام دهید تا به امضای دلخواه دست یابید.

نکاتی برای نوشتن یک امضای خوب

برای طراحی امضا و گرفتن ایده، دررابطه با امضای افراد مشهور تحقیقات مختلف انجام دهید. در حالی که نباید امضا را کپی کنید، می‌توانید برخی از جزئیات آن را قرض بگیرید! همچنین می‌توانید از تایپوگرافی‌های مختلف الهام بگیرید تا امضای شما ظاهر زیباتری پیدا کند.
بهتر است کمی خوشنویسی هم بلد باشید تا در شناخت حروف دقت بیشتری به خرج دهید و با روش های مختلف نوشتن آن‌ها آشنا شوید. همیشه امضای خود را به روز نگه دارید و به آن ظاهر جدیدی ببخشید. سعی کنید از تغییر امضا نترسید و دائما به دنبال خلاقیت در امضا باشید. سبک های جدیدی امتحان کنید تا به امضا دلخواه دست یابید.

3.3/5 - (3 امتیاز)