هفته جهانی کارآفرینی بزرگترین رویداد هماهنگ برای ترویج و ترفیع کارآفرینی در سطح جهان است که هرساله در ماه نوامبر برگزار می‌ شود. در این رویداد هماهنگ، با تشویق کردن افراد مختلف تلاش می شود تا نسل جدیدی از کارآفرینان به راه اندازی کسب و کار فکر کنند و فعالیت های خود را آغاز نمایند. بسیاری از افراد عقیده دارند که این کمپین عظیم جهانی این پتانسیل را دارد تا جایگاه کار آفرینی در اذهان و افکار ارتقا یابد. همچنین این مسئله سبب می‌شود تا کسب و کارهای نوپایی در مشاغل و موضوعات مختلف راه اندازی شود. درواقع می توان گفت این رویداد مراسمی برای ارج نهادن به خالقان و نوآوران مشاغل مختلف است. کسانی که توانسته اند ایده های خود را عملی سازند و سبب رشد اقتصاد کشور خود و توسعه انسانی شوند.

هفته کارآفرینی در ایران

شاید بتوان گفت هفته کارآفرینی جشن نوآوران و کارآفرینانی است که استارت آپ هایی در حوزه بهبود سبک زندگی، رشد اقتصادی و گسترش رفاه بشر راه آندازی کرده اند. فعالیت های ملی و استانی در طول این هفته می تواند الهام بخش سایر افراد یک جامعه هر چند کوچک باشد که بدانند دنیا هر روز به کارآفرینان و تلاش گران بیشتری احتیاج دارد. کارآفرینی در تمامی زمینه ها سبب بهبود زندگی افراد یک جامعه می شود و  باید بیش از پیش به آن اهمیت داد.
همگام با سراسر جهان، هفته کارآفرینی برای هشتمین سال متوالی به همت مرکز کارآفرینی ایران از تاریخ 17 تا 23 آبان ماه 1400 هم زمان با بیش از 180 کشور جهان برگزار شد. هدف از برگزاری این رویداد مهم، ترویج و توسعه کارآفرینی و ارزش آفرینی، ایجاد انگیزه و انتقال تجربه کارآفرینان کشور در شرایط اقتصادی و محدودیت های کرونایی به جوانان ایران زمین است. برگزارکنندکان این رویداد در ایران، باهدف هموار نمودن بخشی هر چند کوچک از مسیر توسعه و رشد اکو سیستم استارتاپی و کارآفرینی جوانان، در تلاش هستند رونق اقتصادی ایجاد کنند.

آموزش مجازی خط تحریری

هفته کارآفرینی در قزوین

هم زمان با برگزاری هفته کارآفرینی در سراسر ایران، استان قزوین نیز در این زمینه فعال ظاهر شد.  در این برنامه که همانند پارسال به سبب پاندمی ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد، اسامی نفرات برتر در زمینه کارآفرینی را اعلام کردند. در همین راستا مجوعه خط و قلم و جناب آقای لطفعلی خانی به عنوان کارآفرین نمونه در حوزه فرهنگ و هنر در قزوین انتخاب شدند. این مسئله اتفاق نمی افتاد مگر با همت و تلاش همکاران ما در مجموعه خط و قلم که با تلاش مستمر خود سعی در ترویج هنر خوشنویسی و همین طور اعتلای فرهنگ این مرز و بوم دارند.

مصاحبه با کارآفرین برتر قزوین در حوزه هنر

به سبب همین اتفاق اداره کار و تعاون استان قزوین وبیناری را به مناسبت هفته کارآفرینی برگزار کرد و از جناب آقای لطفعلی خانی به عنوان کارآفرین نمونه دعوت به عمل آورد تا در آن به سخنرانی بپردازند. این کار آفرین برتر استان به ارائه صحبت های مهمی در زمینه هنر خوشنویسی پرداختند که در ادامه به توضیح مهم ترین صحبت های ایشان می پردازیم.

جناب آقای لطفعلی خانی در ابتدا صحبت هایشان را راجع به ظرفیت های خوشنویسی استان قزوین مطرح کردند. با توجه به این مسئله که قزوین پایتخت خوشنویسی ایران است، این امکان وجود دارد که هنرجویان بتوانند در زمینه ارائه آثار مختلف، آموزش خوشنویسی با قلم و حوزه خط تحریری فعالیت های زیادی را انجام دهند. درضمن ایشان آموزش خوشنویسی در دوره کرونا را هم یک اتفاق مثبت ارزیابی کردند که در آن نگرش افراد نسبت به آموزش و یادگیری مجازی تغییر کرد و اکثر آن ها به این نتیجه رسیدند که آموزش از راه دور بسیار ساده است و نتایج مثبتی دارند.

قزوین پایتخت خوشنویسی

ایشان در ادامه صحبت هایشان به مقایسه دست خط نسل قدیم و نسل جدید پرداختند و گفتند: درگذشته اهمیت زیادی به یادگیری خط در سنین پایین داده نمی شد. همچنین تدریس نامناسب و به روز نبودن اطلاعات و هزینه های آموزشی بالا سبب شده بود تا افراد به دنبال خط خوب نباشند. اما امروزه همه چیز دگرگون شده و یادگیری بسیار آسان است و با سرعت بالایی انجام می شود. درضمن وجود تکنولوژی نیز مزید بر علت شده و کار یادگیری را آسان تر کرده است.

باید گفته شود که یادگیری در هر سنی امکان پذیر است و برای آموزش دیدن هیچ گاه دیر نیست. بااین حال بهتر است یادگیری خوشنویسی و خط تحریری از سنین پایه آغاز شده تا نتایج بهتر و سریع تری حاصل شود.
لطفعلی خانی دررابطه با پیشرفت مجموعه خط و قلم این چنین توضیح داد: ویدیوهای آموزشی آسان و جذاب و همینطور کتاب های متفاوت در این زمینه به آموزش و درک بهتر هنر خوشنویسی و خط تحریری کمک می کند. این دو مسئله از جمله عوامل مهم پیشرفت مجموعه خط و قلم است. درضمن تمرین آنلاین خوشنویسی در اپلیکیشن خط و قلم هم مزایای بسیار زیادی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به هم سو شدن با نسل جدید، مصرف کمتر کاغذ و نمایش انیمیشنی حروف و کلمات کتاب اشاره کرد. همچنین استفاده از این اپلیکیشن به دانش آموزانی که به مداد و یا خودکار فشار بی اندازه وارد می کنند، کمک بسیار زیادی می کند.

آموزش محازی خط

ایشان در پایان صحبت هایشان خاطر نشان کردند: آموزش آنلاین به صورت وبینار یک فرصت بسیار مناسب است تا مدارس و آموزش و پرورش بتوانند از آن استفاده نمایند. درضمن این کار باعث می شود تا دانش آموز همراه با خانواده خود اطلاعات مهم و مفیدی را به دست آورند. البته این مسئله حمایت ویژه مسئولین را می طلبد. چشم انداز آینده خط و قلم هم به این شکل است که این مجموعه سعی دارد آموزش در مدارس را آغاز کند. توسعه بیشتر آموزش مجازی در سطح بین المللی هم از دیگر برنامه های خط و قلم است. این مسئله باعث می شود تا جذابیت های یادگیری زبان فارسی در سطح جهانی بالا برود.

لازم به ذکر است که در جشنواره کارآفرینان برتر استان قزوین جناب آقای لطفعلی خانی به عنوان کارآفرین نمونه در حوزه فرهنگ و هنر جایزه ویژه را دریافت کردند. مجموعه خط و قلم با برنامه ریزی های منسجم و دقیق و همینطور فعالیت های مختلف این پتانسیل را دارد که در بخش کارآفرینی برای خوشنویسان سراسر کشور اقدامات شایسته ای را انجام دهد.

امتیاز خود را ثبت کنید