خوشنویسی دانش آموزان

نوشتن مهارت پیچیده‌ای است و دانش آموزان برای طی کردن دوره مدرسه و رفتن به دانشگاه به شدت به آن نیاز دارند. چون بیشتر فعالیت‌ها و آموزش‌های آکادمیک به نوشتن وابسته است. پس خوش خطی دانش آموزان میتواند روی امتحانات، تکالیف مدرسه و.. تاثیر بگذارد.

در این مطلب قصد داریم درباره علت‌های بد خطی بچه‌ها در مدارس صحبت کنیم و روش‌هایی ساده برای بهبود دست خط و خوش خطی در دانش آموزان را معرفی نماییم. با ما همراه باشید.

6 تکنیک موثر برای خوش خطی دانش آموزان

بدخطی دانش آموزان در مدرسه میتواند دلایل مختلفی داشته باشد، مثل:

  • تند نوشتن مطالب
  • تندخوانی مطالب توسط معلم
  • عدم استفاده از خط فارسی مناسب در کتاب‌های درسی
  • آشنا نبودن بچه‌ها با اصول و روش‌های خوشنویسی و خوش خطی
  • بی حوصلگی بچه‌ها
  • درست نگه نداشتن قلم
  • زاویه نامناسب و نحوه قرارگیری کاغذ
  • بی‌توجهی والدین یا معلم‌ها نسبت به خوش خطی دانش آموزان و…

با بررسی نوشته‌ها و دست خط کودکان دبستانی میتوان متوجه شد که بیشترین اشکال نوشتاری آنها در بزرگ یا کوچک نوشتن حروف و کلماتی مانند «ن»، «و»، «ی» و «ق» است. اما دلیل اصلی اصلاح نشدن شیوه‌های نگارش در مدرسه، به خاطر فرصت محدود آموزش خوش خطی دانش آموزان و حجم تمرین‌های زیاد در زمینه خوشنویسی است.

بچه‌ها در بسیاری از موارد از والدین و اطرافیانشان تقلید می‌کنند. دست خط و خوش خطی در دانش آموزان نیز یکی از همین موارد است. بنابراین حتی اگر در سیستم آموزشی مدارس فرصت کافی برای بررسی دست خط کودکان وجود نداشته باشد، والدین میتوانند با استفاده از تکنیک‌های زیر به خوش خطی دانش آموزان کمک کنند.

1- تشویق به خوب نوشتن

بسیاری از والدین یا معلم‌ها از بچه‌ها انتظار دارند که عملکرد بهتری در زمینه دست خط یا درس‌هایشان داشته باشند ولی هرگز آنها را برای بهتر شدن تشویق نمی‌کنند. به کودکان انگیزه بدهید و برایشان مشخص کنید که خوش خطی در دانش آموزان تا چه اندازه ارزشمند است و میتواند روی بهتر شدن مهارت‌های یادگیری‌شان موثر باشد.

زمانی که بچه‌ها برای بهتر نوشتن تلاش می‌کنند یا دیگر مشق‌هایشان را بدخط و تند تند نمی‌نویسند، به آنها امتیازی ویژه یا جایزه بدهید. همینطور بگذارید درک کنند که کیفیت پایین نوشته‌هایشان دقیقا نتیجه‌ای عکس به همراه خواهد داشت.

2- خوش خطی در دانش آموزان با محرک ذهنی

بعضی اوقات تنها صحبت کردن در مورد قوانین و بیان روشن انتظارات کافی نیست. برای خوش خطی در دانش آموزان به جای خط و نشان کشیدن و تنبیه، از باورهای ذهنی آنها کمک بگیرید. ذهن بچه‌ها مانند یک خمیر بازی قابل شکل‌گیری است به جای ترساندن آنها، از تکنیک‌های انگیزاننده غیرمستقیم و الهام بخش استفاده کنید.

همه بچه‌ها آرزوها و تفکراتی درباره آینده‌شان دارند. به شغلی علاقه مندند و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند. از این راه وارد شوید و به آنها بگویید که مهارت‌های نوشتاری ضعیف تا چه اندازه میتواند بین آنها و شغل رویایی‌شان فاصله بیاندازد. اگر کودک به نوشتن خاطراتش علاقه دارد به او یادآوری کنید که خوش خطی و زیبا نوشتن تا چه اندازه لذت بخش است و حتی خوب نوشتن باعث می‌شود که افراد بهتر فکر کنند و در نهایت مشکلات زندگی‌شان را ساده‌تر حل نمایند.

3- تمرین بیشتر مساویست با کارایی بالاتر!

هر مهارت انسانی با تمرین و تکرار مداوم بهتر می‌شود، این موضوع در مورد خوش خطی در دانش آموزان هم صادق است. تمرین خط و زیبا نوشتن را به جزئی از برنامه روزانه کودکان تبدیل کنید. هر روز زمان کمی را به تمرین خط اختصاص دهید و بعد از مدتی می‌بینید که همین زمان‌های کم چه تاثیر خوبی روی خوش خطی دانش آموزان دارند.

خوشنویسی دانش اموز

شاید در ابتدا جلب نظر بچه‌ها برای تمرینات خط کمی سخت باشد ولی بعد از مدتی این جلسات کوتاه خانگی همراه (درکنار انجام تکالیف مدرسه‌شان)، خوش خطی دانش آموزان را تضمین می‌کند. یکی از کارهای جالبی که برای خوش خطی در دانش آموزان میتوان انجام داد اضافه کردن یک کار فوق برنامه مثل نوشتن مقاله با موضوعات مختلف (مثل نوشتن داستان‌های بامزه یا تصورات بچه‌ها یا حتی داستان کوتاه) است. حتی معلم‌ها میتوانند بخشی از نمره انشای دانش آموزان را به خوش خط نوشتن آن اختصاص دهند. این میتواند برایشان یک انگیزه بلند مدت برای بهتر نوشتن باشد.

4- برای خوش خطی دانش آموزان با نقشه جلو بروید

زمانی که وظیفه جدیدی را برای بچه‌ها تعیین می‌کنید، برایشان وقت بگذارید و روش درست انجام دادن آن را توضیح دهید. آنها باید بدانند درست نوشتن چه قواعدی دارد. مثلا برای خوش خطی دانش آموزان قبل از یادگیر شکل صحیح نوشتاری هر کلمه یا حروف باید یاد بگیرند کلمات را در فاصله‌های مناسب بنویسند تا دست خطشان خواناتر باشد.

برای خوش خطی دانش آموزان به آنها یک نقطه شروع دهید. تمرین‌های مشخص و واضح کمک می‌کند تا بچه‌ها بین انجام تکالیف مدرسه و تمرین‌های خط سردرگم و آشفته نشوند، در زمان و انرژی هر دو شما صرفه جویی می‌شود، همینطور با گذشت زمان مهارت‌های خوش خطی دانش آموزان به میزان قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند.

5- بازخوردهای مفید بدهید

وقتی صحبت از بهبود مهارت خوش خطی در دانش آموزان می‌شود، دادن بازخوردهای مفید و سازنده نقش مهمی دارند. بچه‌ها روی والدین و معلم‌هایشان حساب زیادی باز می‌کنند و اغلب آنها را به عنوان الگو و مدلشان قرار می‌دهند.

خوشنویسی دانش اموز

بنابراین اگر انتقاد یا پیشنهادی برای خوش خطی در دانش آموزان دارید آن را با نکات و اطلاعات ساده و آموزنده همراه کنید. بعضی از والدین یا معلم‌ها با بچه‌هایی که خط بدی دارند با تندی برخورد میکنند یا مشق‌هایشان را تایید نمی‌کنند و از آنها می‌خواهند که دوباره مشق‌ها را با خطی بهتر بنویسند ولی این کار هیچ کمکی به خوش خطی در دانش آموزان نمی‌کند. چون با این کار تنها مجموعه‌ای از انتقادها را به بچه ها انتقال می‌دهید. در حالی که هیچ آموزشی درباره چطور نوشتن به آنها نداده‌اید.

6- مهارت خواندن، کلید خوش خطی در دانش آموزان

«بهترین نویسندگان، مشتاق‌ترین خوانندگان هستند.» این جمله واقعی است. چطور کسی که حوصله جملات و کلمات را ندارد میتواند خوب بنویسد؟!

خوشنویسی دانش اموز

برای خوش خطی دانش آموزان باید اول از همه آنها را با دنیا بی‌انتهای کتاب آشنا کنید (برای این کار میتوانید کتاب‌ها و مجلاتی که متناسب با سن و علاقه مندی شان است را به آنها معرفی کنید). هر چه بیشتر بخوانند با ساختارهای جمله و کلمات بیشتر آشنا می‌شوند و در این صورت تمرین درست نوشتن کلمات برایشان به یک تفریح و سرگرمی تبدیل می‌شود.

سخن آخر

خوش خطی یک علم نیست؛ بلکه یک مهارت اکتسابی است که میتوان آن را با تمرین و تکرار زیاد یاد گرفت. خوش خطی در دانش آموزان هم مانند هر مهارت دیگری نیاز به زمان و صبر زیاد دارد. زمانی که به عنوان معلم یا والدین تصمیم می‌گیرید تا مهارت نوشتاری کودکان را بهبود ببخشید؛

سعی کنید از دستورالعمل‌های خوشنویسی، الهام بخشی و انگیزه دادن به دانش آموزان استفاده کنید. به این ترتیب میتوانید تفاوت این سبک آموزشی را با روش‌های دیگر ببینید. شما به عنوان معلم یا والدین از چه روش‌هایی برای آموزش خط به دانش آموزان استفاده می‌کنید. تجربیات مفیدتان را در بخش نظرات این پست با ما به اشتراک بگذارید.

4.5/5 - (2 امتیاز)