تفاوت کالیگرافی و کرسیو

 

 

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که  تفاوت کالیگرافی و کرسیو  چی هست ؟ ممکن است پاسخ به این سوال از آن چه که در ذهن شما وجود دارد سخت تر باشد. در واقع هرچه بیشتر به این سوال فکر می کنید، پاسخ های بیشتری برای آن پیدا می شود. بعضی از کارشناسان معتقد هستند که کرسیو می تواند همان کالیگرافی باشد و یا برعکس از کالیگرافی با نام کرسیو یا پیوسته نویسی یاد می کنند!

همین امر تفاوت این دو را جالب‌تر کرده و با چالش های جدیدی روبه رو می شویم.  در ادامه با ما در «خط و قلم» همراه باشید تا چهار تفاوت میان کالیگرافی و خط کرسیو را به شما توضیح دهیم. امیدواریم که با مطالعه این تفاوت ها، نکات جالبی را فرا بگیرید.

 

مهم ترین تفاوت کالیگرافی و کرسیو

موارد زیادی وجود دارد که می توان از آن ها به عنوان تفاوت های کالیگرافی و خط کرسیو یاد کرد. با این حال در ادامه قصد داریم چهار مورد از مهم ترین آن ها که شامل سرعت و قصد، سطح پیچیدگی، اتصالات حروف در نوشتن و همین طور کاربرد آن ها می شود را به طور دقیق برایتان توضیح دهیم.

 

خط کرسیو

 

تفاوت شماره یک: سرعت و قصد

اگر شما به یک زبانه عاشقانه صحبت می کنید، حتما متوجه این موضوع خواهید شد که کرسیو (Cursive) از ریشه کلمه cur)) ، (corre)  و یا (courir) است که همه این کلمات به معنای اجرا می باشند. پیش از آن که ماشین تحریر در گذشته ها اختراع شود، از کرسیو به عنوان روشی برای کمک به نویسنده برای ایجاد سریع کلمات استفاده می شد. در ضمن ایده خط کرسیو هم این بود که شما تمام حروف یک کلمه را بدون برداشتن قلم از روی کاغذ بنویسید که کار سریع تر پیش برود. در مقابل کالیگرافی و خوشنویسی با سریع نوشتن فاصله زیادی دارد و دنیای این دو متفاوت است.

این که شما خوشنویسی را با سرعت کم و با دقت بسیار زیاد بنویسید یک امر کاملا طبیعی است. مطمئنا به سختی می توانید شخصی را پیدا کنید که خوشنویسی را با سرعت بالا و پشت سرهم بنویسید. اگر احساس می کنید که سرعت شما در خوشنویسی بالاست و نمی توانید به درستی کلمات را ادا کنید، بهتر است یک ویدیو از یکی از استادان بزرگ خوشنویسی تماشا کنید تا با اصول نوشتن آشنا شوید. در پایان اگر کرسیو و کالیگرافی را باهم در سرعت نوشتن مقایسه کنید، متفاوت تفاوت آشکار آن خواهید شد.

تفاوت شماره دو: سطح پیچیدگی

به طور کلی نوشتن کرسیو بسیار راحت تر از کالیگرافی و خوشنویسی است. هیچ چیز سخت و مشکلی در نوشتن به سبک کرسیو وجود ندارد و شکل گیری حروف به صورت کاملا مستقیم انجام می شود. از سوی دیگر در کالیگرافی خطوط پیچیده تر و هنری تر هستند و زمان بیشتری برای نوشتن صرف می شود. همچنین خوشنویسی یا کالیگرافی انواع مختلفی هم دارد که نوشتن هر کدام از آن ها هم اصول خاص خود را می طلبد. با این حال هر کدام در جایگاه خود دارای زیبایی های منحصر به فردی است و یادگیریشان لذت بخش است.

تفاوت شماره سه: اتصالات حروف در نوشتن

همان طور که در بالا هم اشاره کردیم، هنگام خوشنویسی کردن پس از نوشتن هر حرف قلم را از روی کاغذ برمی دارند و مجدا شروع به نوشتن می کنند. اما در کرسیو اینطور نیست و حروف پشت سر هم و به صورت پیوسته نوشته می شود. به همین خاطر است که به سبک کرسیو هندرایتینگ یا پیوسته نویسی هم می گویند. فرقی نمی کند که نوک قلم شما نازک و یا ضخیم باشد و یا حتی از چه کاغذ یا مقوایی استفاده می کنید، در هر صورت این تفاوت در نوشتن کرسیو و کالیگرافی وجود دارد. شاید همین تفاوت ها باید که نوشتن و یادگیری هر دوی این ها را لذت بخش کرده است.

کالیگرافی

تفاوت شماره چهار: کاربرد

خوشنویسی یک رشته تخصصی و دانشگاهی است، ولی کرسیو یک مهارت است. در واقع کرسیو یا پیوسته نویسی چیزی است که شما به راحتی می توانید در زندگی روزمره خود قرار دهید و از آن در جاهای مختلف از جمله یادداشت برداری سر کلاس، ثبت ریزه کاری ها از جلسه دفتر، نوشتن یادآوری در یک دفترچه یادداشت، نوشتن کارت پستال های دوستانه و غیره استفاده نمایید.

ولی در مقابل خوشنویسی یک هنر و رشته تخصصی است که برای به چالش کشیدن ذوق و هنر خود می توانید از آن استفاده نمایید. در برخی از دانشگاه ها رشته خوشنویسی وجود دارد و برای کسب مدرک آن مراحل مختلفی طی می شود. درست برعکس کرسیو که با کمی دقت و حوصله می توانید آن را فرا بگیرید.

احتمالا اگر شما بررسی های بیش تر و دقیق تری را انجام دهید متوجه دیگر تفاوت های سبک کرسیو در خوشنویسی لاتین با کالیگرافی خواهید شد. مواردی که ما در بالا به آن اشاره کردیم جز مهم ترین این تفاوت ها بود. با این حال چیزی که مهم است این است که اگر به دنبال یادگیری هر کدام از این سبک ها هستید، باید در ابتدا به دنبال یک آموزشگاه خوب بوده و در ادامه استاد کاربلد خود را انتخاب نمایید. پس از آن تمرین و پشتکار بسیار زیاد می تواند عامل اصلی موفقیت شما باشد.

در پایان باید بگوییم اگر علاقمند به یادگیری خوشنویسی و همین طور خوشنویسی لاتین و هندرایتینگ هستید، آموزشگاه هنری خط و قلم با داشتن کادری مجرب و استادان کاربلد و حرفه ای تمامی شرایط را برای شما فراهم کرده است.

 

امتیاز خود را ثبت کنید