بدخطی دانش‌ آموزان

خوش خطی یک مهارت بسیار مهم است که از همان دوران کودکی باید آموخته شود. در این مقاله از وبسایت «خط و قلم» که تحت عنوان «دلایل بدخطی دانش‌ آموزان» در اختیار شما قرار می گیرد . بعضی از افراد اعتقاد دارند که خوش خطی فرآیندی ژنتیکی و ارثی است. این مسئله به معنای آن نیست که یادگیری خط غیر ممکن باشد. یعنی افراد بد خط هم با تمرین و تکرار می توانند دست خط عالی داشته باشند. برای خوش خط بودن فقط باید در طول روز ساعاتی را به تمرین اختصاص داد. این موضوع باعث می شود تا روز به روز پیشرفت بسیار خوبی حاصل شود.

افراد بد خط معمولا موقع نوشتن متوجه ایرادات خود نمی شوند و اصول درست نویسی را رعایت نمی کنند. یکی از دلایل اصلی بد خط بودن برخی از دانش آموزان توجه نکردن به خط زمینه دفتر و یا تخته کلاس است. از دیگر عوامل بدخط بودن دانش آموزان می توان به موارد زیر اشاره کرد: اضطراب و نگرانی هنگام نوشتن، نداشتن اعتماد به نفس کافی، آمادگی جسمانی ضعیف، بروز برخی اختلالات یادگیری که البته قابل درمان است، نداشتن انگیزه کافی برای نوشتن، زیاد بودن حجم تکالیف مدرسه، تند نوشتن، نداشتن خودکار خوب و روان، خستگی زیاد و غیره.

دانش آموزان بد خط

 

رفع مشکل بدخطی دانش‌ آموزان

یکی مشکلاتی که برای دانش آموزان بد خط وجود دارد این است که گاهی با عصبانیت و توهین با آن ها صحبت می شود. برای رفع مشکل بدخطی دانش آموزان باید مهارت های حرکتی به طور صحیح به آن ها آموزش داده شود. نبود این مسئله باعث می شود تا برای برخی کودکان با استعداد مشکلات مختلفی ایجاد شود. دانش آموزانی که این آموزش ها ندیده باشند، معمولا حروف را به روش ذهنی خود می بینند، ولی مهارت های حرکتی آن ها به خوبی شکل نگرفته است.

همین مسئله باعث می شود تا کنترل کافی روی انگشتان وجود نداشته باشد و نتیجه آن بد خطی است. کودکان نابغه و با استعداد معمولا به جای تمرکز برروی زیبا نوشتن به پایان کار فکر می کنند. همین مسئله باعث می شود تا دست خطشان بد باشد.

ویژگی دانش آموزان بد خط

افراد بدخط معمولا متفکر و دارای استقلال هستند. بسیاری از روانشناسان عقیده دارند بد خط بودن دانش آموزان نشانه مستقل بودن آن ها است. حتی این نظریه وجود دارد که افراد بد خط با انتظارات جامعه سازگار نیستند. بد خط ها خلاق هستند اما در برخی موارد نیز بد خط بودن نشان از بی نظمی و بی قائدگی دارد. حتما شما هم شنیده اید که افراد بد خط، باهوش هستند و افراد باهوش نمی توانند با قلمشان ارتباط بگیرند. همین مسئله موجب بدخظی آن ها می شود.

جالب است بدانید ناپلئون بناپارت و زیگموند فروید جز نوابغی هستند که بسیار بد خط بودند و اکثر دست نوشته های آن ها قابل خواندن نیست. گاهی اوقات بد خط بودن نشانه ای از عزت نفس و عدم امنیت است. درعین حال بد خط بودن می تواند نشان از خودمختاری و میل به قضاوت داشته باشد.

شرایط موثر به بد خطی دانش آموزان

دو عامل بیرونی و درونی بر یادگیری دانش آموزان موثر است. در یادگیری خط عوامل آموزشی و تربیتی و رفتار معلم جز شرایط بیرونی به شمار می روند. شرایط درونی هم شامل عوامل روانی و روحی دانش آموزان است که اهمیت بسیار زیادی دارد. در برخی موارد نیز بد خط بودن کودکان به خاطر شرایط بد عاطفی و نداشتن انگیزه و هدف برای درست نویسی و زیبا نویسی است. برای رفع مشکل بد خط بودن دانش آموزان سه عامل خانواده، معلمان و خود دانش آموزان دخالت دارند. در ادامه این مطلب توضیح مختصری راجع به هرکدام از این عوامل می دهیم.

یکی از عواملی که شرایط بد خط بودن دانش آموزان را فراهم می کند، خانواده است. توجه نکردن والدین به دست خط کودکان و نحوه نوشتن کلمات و حروف، دادن سرمشق های نادرست و بد خط بودن پدر و مادر از جمله مهم ترین عوامل بد خطی دانشن آموزان است. به سبب آن که خوش خطی یک مهارت است و با تمرین و تکرار یاد گرفته می شود، نخستین گام خوش خط بودن خود والدین و ذوق هنری آن ها است.

درضمن انتظارات والدین از کودکان باید مطابق با واقعیت باشد که در غیر این صورت به نتیجه عکس منجر خواهد شد. دست معلمان نیز تاثیر بسیار زیادی بر خط دانش آموزان دارد. اگر معلم خوش خط باشد، با دادن سرمشق های مناسب و آموزش های دقیق باعث خوش خطی دانش آموزان می شود.

 

دستخط دانش آموزان

 

درضمن بی توجهی معلمان به نحوه نوشتن دانش آموزان نیز موجب بد خط شدن آن ها می شود. حجم زیاد تکالیف، تند نوشتن آن ها، ضعیف بودن عضلات دست، جنس بد خودکار یا کاغذ و نشستن نامناسب نیز از عوامل بدخطی است. برای تقویت عضلات دست می توان از تکنیک هایی مانند مچاله کردن کاغذ و خمیر بازی استفاده کرد. لازم به ذکر است که دست خط هر فرد نشانه ای از هویت و روح او است می توان برای شناسایی افراد از آن استفاده کرد.

برای آن که دانش آموزان خوش خط شوند باید شرایطی از قبیل رشد ذهنی کافی، انگیزه کافی، علاقه به هنر و زیبا نویسی، هماهنگی بین چشم و دست و توانایی تطبیق بدن با محیط اطراف را داشته باشد. درک درست جهت ها و وضعیت فیزیکی مناسب در خوش خط  شدن دانش آموزان موثر است.

در انتهای این مقاله باید بگوییم که موثرترین گام برای رفع بد خطی دانش آموزان این است که دلیل بد خط بودن او را پیدا کنید. هنگامی که این مسئله روشن شود، راحت تر می توان برای رفع آن اقدام کرد. اقدام درست و به موقع می تواند به خوش خط شدن کودکان کمک کند. همچنین پیشنهاد می کنیم علاوه بر خط تحریری، کودکان با خطوط دیگر مانند نستعلیق و ثلث نیز آشنا نمایید. در مرحله بعدی نیز باید روحیه زیبانویسی و زیبایی شناختی در کودکان و تقویت شود تا در بهبود خط آن ها کمک رسان باشد.

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)