آشنایی با شیوه های کسب آرامش اعصاب برای انسانی که هر روزه استرس زیادی از طریق کسب و کار، روابط اجتماعی و تعاملات روزمره دریافت می کند، امری ضروری است. در این پست خط و قلم قصد داریم به بررسی یکی از مهمترین روش های دستیابی به آرامش یعنی نوشتن بپردازیم. با ما همراه باشید.

چگونه نوشتن به کسب آرامش فکری کمک می کند؟

تکنیکهای کسب آرامش متنوعی در زندگی وجود دارد مانند:

  • پیاده روی و ورزش کردن
  • گوش دادن به موسیقی
  • نوشیدن چای
  • دراز کشیدن و ماساژ
  • و حتی نوشتن

بله درست شنیدید نوشتن و زیبانویسی میتواند شما را از شر افکار خسته کننده و پریشان ذهنی به سکون و آرامشی بکر و دوست داشتنی برساند. برای شروع فقط یه تکه ای کاغذ و یک قلم نیاز دارید. نوشتن یکی از راههای کسب آرامش در زندگی و در حقیقت زمانی برای لذت بردن است. زمانی که به خود اختصاص میدهید تا با کلمات بازی کنید بدون اینکه نگران قضاوت اطرافیان باشید. دلایل زیادی در زندگی ما وجود دارد که تنش و استرس را به لحظاتمان تزریق می کنند بسیاری از این علت ها با مجموعه ای از انتظارات متصل شده اند. در حالی که در نوشتن از تمامی این قواعد دست و پاگیر جدا می شوید.

تکنیک های نوشتاری: نحوه کسب آرامش با نوشتن

تکنیکهای کسب آرامش در نوشتن را میتوان به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد:

  1. نوشتن جملات و عبارات دارای مفهوم
  2. نوشتار در قالب نقاشی که میتواند شامل خطوط، منحنی یا هر تصویر بی قاعده دیگری باشد.

ذهن انسان را میتوان به ساحلی سنگی تشبیه کرد. زمانی که اعصابتان به هم ریخته و مشوش است هر کدام از این سنگ ها یک گوشه افتاده اند و هیچ نظم و ترتیبی بینشان وجود ندارد. شاید به سختی بتوانید سنگی صاف و صیقلی و خوشرنگ در این میان بیابید. اما نوشتن به شما کمک میکند تا به افکارتان نظم بدهید. زمانی که از شلوغی این ساحل بیکران کاسته شد راحت تر میتوان افکاری درخشان و باارزش در آن یافت. رسیدن به این مرحله همان آرامشی است که به دنبالش می گردید

فرقی نمی کند کدام یکی از دو روش فوق را انتخاب کنید. تنها به خودتان اجازه صحبت کردن بدهید. شاید در طول روز بارها دیگران یا موقعیت های مختلف را در صدر جدول اولویت بندی خود قرار بدهید اما در هنگام نوشتن شما مخاطب خاص خودتان هستید. نوشتن را میتوان با یک جمله یا چند خط نامنظم (خط خطی کردن کاغذ) آغاز کرد. میتوانید برای نوشتن و یا خوشنویسی از ترفندهای زیر استفاده کنید:

  • کشف افکار ذهنی، عوامل ناراحتی و تنش:

هر چیزی که به ذهنتان میرسد را فهرست کنید. نوشتن لیستی از محتویات ذهنی تان که آرامش را از شما دور کرده به شما کمک میکند تا بهتر احساسات خود را درک کنید و اعصاب شما را تسکین می دهد.

  • زمان سنج کسب آرامش:

این تکنیکی است که نویسنده ها از آن استفاده میکنند. بالای یک کاغذ سفید بنویسید: «چرا احساس میکنم در حال حاضر …» اعصابم بهم ریخته است یا ناآرام هستم. زمان مشخصی برای خود در نظر بگیرید مثلا از 5 دقیقه شروع کنید و بعد آن را تا 10 الی 15 دقیقه افزایش دهید. در این بازه بدون مکث فقط بنویسید. کلمه، جمله ، دایره های تو در توی بی پایان فقط از حرکت نایستید. همچنین خودتان را سانسور نکنید.

  • پیدا کردن منبع:

روش دیگر برای نوشتن، حالت سوال جواب است. افکار و احساسات خود را بنویسید و به آن ها پاسخ دهید. علت به همریختگی ذهنی تان چیست؟ یک اتفاق، برخورد شخصی خاص یا حتی تصور شما از خودتان در یک موقعیت ویژه؟! سعی کنید نوشته ها واضح و روشن باشند. به جای اینکه بنویسید «من یک بازنده هستم» دلیل واقعی این حس را بنویسید مثلا: “از اینکه به اهداف هفتگی خودم نرسیدم احساس ناراحتی میکنم”.

  • شکستن مرزهای احساسی:

اگر در هنگام نوشتن درباره افکار و حس درونی تان دچار احساسات شدیدی مثل ناراحتی شدید، بدانید که بسیار طبیعی است. شما میخواهید ترس ها و پریشانی های ذهنی خود را بازگو کنید پس به خودتان حق دهید که در مواجه با آن ناراحت یا غمگین شوید و بدانید که دقیقا در مسیر درست هستید.

برای کسب آرامش با نوشتن، همواره 3 نکته را به یاد داشته باشید:

  1. با خودتان مهربان و رو راست باشید. در آن بازه زمانی خاص به خودتان بالاترین اولویت را بدهید.
  2. انعطاف پذیر باشید. چه اهمیتی دارد نوشته شما غلط املایی دارد و یا علایم نگارشی را رعایت نکرده اید. کشیدن دایره های تو در تو شبیه سیاه چال یا خط خطی های نامفهوم همگی به شما کمک می کنند تا ذهنتان را آرام کنید.
  3. نوشتن و خوشنویسی با خودکار را به یک سرگرمی دنباله دار تبدیل کنید. این که روزانه یا هر از گاهی نوشتن را تمرین کنید، شبیه معجزه ای است که به شما کمک می کند تا درک درستی از احساسات خود بدست آورید و در مواقع لزوم روند کسب آرامش را تسریع می کند. میتوانید خوشنویسی کنید، نقاشی بکشید یا حتی متن های کوتاه یا شرح روزانه بنویسید.

نظرات و پیشنهادات

برای از بین بردن تنش های فکری روزانه باید راههای کسب آرامش در زندگی را بشناسید. شما برای رهایی از افکار پریشان و درگیری های ذهنی خود چه کاری انجام می دهید؟ تاکنون نوشتن را امتحان کرده اید؟ تاثیرات آن چه بوده است؟ میتوانید تجربیات خود در مورد نحوه کسب آرامش فکری را در بخش نظرات سایت خط و قلم با ما به اشتراک بگذارید.

1/5 - (1 امتیاز)